Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mjukt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Tweedy

Aktiv medlem
Jag har för tillfället 2 100 W blixtar och två vita paraplyn stativ och bakgrund, ska få hem reflexskärmar, tre till paraplyer med svart utsida guld på insidan ,en med silver insida och den tredje med vit insida lite softbox format.

men jag har svårt med ljussättning jag brukar ha en paraply blixt till höger om mig lite snett på modellen och den andra antingen bakom, för hår och så, men om dom har mörka kläder så får jag sänka blixten och köra "klädljus" annars blir de utfrätta i ansiktet och underexponerad på kläderna. hur får ni till mjukt och fint ljus?

vad har ni för tips då man ska ljussätta i studio?


såhär blir det gärna om jag inte bildbehandlar bilden
 

Bilagor

  • img_5358.jpg
    img_5358.jpg
    26.7 KB · Visningar: 612
Korta versionen: ljuskällan ska vara stor och nära.

Långa versionen: Mjukt ljus brukar man normalt åstadkomma genom att ha en stor ljuskälla. Storleken är relativt det man avbildar och avståndet till det avbildade.

Tänk dig ett stort fönster från golv till tak och att solljuset inte ligger direkt på fönstret utan det är tex norrfönster. Ställ modellen väldigt nära fönstret och du kommer få ett väldigt mjukt ljus.

Hur kan man åstadkomma detta i studion? Paraplyer eller softboxar är en bra början då de "gör" din ljuskälla större. Placera dessa så nära modellen du kan utan att de syns med i bild. En tumregel är att softboxen ska vara högst så långt från motivet som diagonalen på softboxen. Ska du ta helfigursbilder så kan man gärna ha en softbox som är ungefär lika stor för att få ett jämnt ljus över hela. Har du mindre kan det vara svårt att få det att räcka jämnt över hela motivet.

Har man inte en (så stor) softbox kan man använda diffuseringsskärmar. En stor ram med vitt lakan uppspänt kan hjälpa. Dock kan man få "hot spots" men det kanske går att leva med.

Man kan som du nämnt använda flera blixtar för att sprida ljuset över modellen. Det finns många alternativ som man kan jobba med.
 
Det klassiska tipset är att först sätta ett karaktärljus som modellerar up ansiktets form. Ofta används blixt och ett vitt paraply i vinklat 45˚ mot modellen. Sedan kan du använda en reflektor för att fylla i skuggorna eller sätta ett upplättningsljus.

Ett bättre alternativ till lakan är semitransparent plast.
 
Upplättningsljus är det ljus man använder för att "fylla i" skuggor. Det kan vara en blixt som är satt till mindre styrka än huvudljuset, men det är också vanligt med reflektorskärmar. Fördelen med det senare alternativet är att det automatiskt blir lite svagare än ljuset från den källan det reflekterar och därför ofta lämplig styrka på det.

Sen är jag lite osäker på exakt vad du menar med tröjmisstaget. Jag tycker det verkar vara en ganska korrekt exponerad bild. För det är ju en svart tröja. Men vad vill du få ut av det hela? Ska det se ut som om bilden bara har en ljuskälla, dvs man försöker efterlikna naturligt ljus/solen, så kan man inte göra vad som helst. Tillåter man sig att ha flera ljus så är man lite friare i hur man kan ljussätta.

Men visst finns det knep. Är du tex ute efter att framhäva texturen i tröjan ska ljuset vara riktat och "släpa" över tröjan för att få skuggor i småveck och ribbstickningen. Sådant ljus är svårt att få till mjukt även om det är möjligt. Normalt ger stora ljuskällor ljus utan riktning men stora ljuskällor med någon form av "grid"/"honeycomb" kan ge mjukt men riktat ljus. Mjukt i detta fall innebär att skuggorna definitivt finns där pga ljusets riktning men inte är så hårda och tvära. Jag håller på att försöka göra något till min softbox här hemma. Färdiga sådana kostar skjortan och lite till.

Något annat man kan göra är att försöka separera tröjan, som är mörk, från den mörka bakgrunden. Det kan göras genom att man använder en ljuskälla som lyser upp skulderpartiet bakifrån och ger en ljus "kant".
 
men gud! nu när jag kollar på bilden på min andra bildskärm så ser det korrekt ut!

På den andra såg den förjävlig ut!

verkar som det är dags att bildbehandla på dennadator :)

tack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.