Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mjukt ljus vid inomhusfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

daasp83

Medlem
Hej.

Jag har tagit mig ann ett litet projekt där jag tänkt att fotagrafera en modell framför en brasa. Skulle gärna se att modellen är normalt belyst eller underexponerad något tredjedels steg. Problemet är bara att slår man med min D-lite 400W blixt och min 100x100 softbox så blir halva rummet ljust. Vill ju främst ha modellen belyst och sedan ta ljuset från den öppna spisen i bakgrunden.

Någon som har något tips för hur man bör gå till väga? Har tänkt att skärma av softboxen lite och ställa den rellativt nära modellen.

Någon som har något annat tips för att få stämningsfull belysning? Någon spot med fast ljus i håret kanske?

Det ska vara varm stämning i rummet, man kan tänka jul, värme och mysig stämning.

Har ni några tips på hur man ljussätter en sånn här set-up?

Tror att en blixt på 400WS är för kraftig ens på minsta läget för att klara detta.

Testa att använda en vanlig kamerablixt i en softbox istället. Mindre blixtljus och större möjlighet att balansera med det naturliga ljuset.

Kan detta vara ngt?

Släck all belysning i rummet.

Ställ tiden på kameran så att elden får sin rätta exponering.

Be modellen vara stilla.

Använd blixten till att belysa modellen.
Skärma av, dämpa med lakan, kanske gråfilter för att dämpa blixtens effekt.

Sista förslaget lät rätt smart och är väl något av vad jag tänkt mig. Gråfilter sa du, någon koll om sånt finns på rulle eller möjligtvis som tillbehör för D-lite? Hade idee om att testa att köpa å sätta på något filter med väldigt lätt guldton, för att få lite varmare ljus... Kan det vara någon ide? Antar att ett filter lär ta bort lite av effekten från blixten..!?

Sen hade jag lite planer på att lägga lite extraljus på modellen med B-ljus kanske.. typ någon pinspot eller något för att få lite extra varmt ljus på några punkter. Har även tänkt att få lite extra varmt ljus genom att ställa värmeljus eller dyl. som skickar lite extra ljus.

Man vill ju åt dem varma och mysiga stämningen, inte det kalla blixtljuset. Dessvärre är ju blixtljus bekvämt på något konstigt sätt. Färgerna blir mycket lättare att kontrollera än om man kör med billigt B-ljus. Man försöker dessutom intala sig att det bör räcka med att köpa ett bra blixthuvud, en softbox och en reflektor, för att man ska kunna fota det mesta. Har dock insett att fallet inte verkar vara så...

Men fler åsikter om kamerainställningar vore trevligt, har lite möjlighet att testa innan eventuellt... (vilket är bra.. för när det väl blir fotodags måste det mesta sitta, eftersom vi bara har ett fåtal timmar på oss!)

Jag menade gråfilter till kameran men jag tror att det även finns till blixten.
Egentligen kan du använda vad som hellst som dämpar effekten på blixten utan att färga ljuset (om det nu inte är det du vill), samtidigt som det inte smälter fast, börjar brinna eller överhettar blixthuvudet.

Vitt lakan i några lager borde funka.

Som spot borde en skärmad ficklampa funka men det hänger på hur lång tid kameran är öppen och modellen stilla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar