Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mjukare blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda

Ny medlem
Jag har en Olympus C4000z med inbyggd blixt och undrar om det finns något sätt att få blixtljuset lite mjukare. Har hört att man kan sätta en bit frystejp över blixten, fungerar det?

Det kan nog funka som du säger att sätta en bit tejp över blixten, lite tejp har väl alla så det är ju bara att testa på en gång och se om du blir nöjd.
Tänkte själv testa då jag inte är ett dugg nöjd me den inbyggda blixten på digitalkompakten jag har, tänkte även testa med lite färgade hemmagjorda filter för att se vad man kan få för effekter.
Lycka till...

Det enda som kan göra en ljuskälla mjukare är att göra den större.

En spegel i 45 graders vinkel framför blixten som speglar in den i en reflexskärm av vettig storlek skulle kunna vara ett alternativ om man vill göra ett användbart bygge.

Frystejp kommer bara att dämpa blixten. den kommer förvisso att bli lite, lite större också genom att ljuskällan utjämnas och det blir en mindre del av ytan som utgörs av blixtröret. Men inte såpass att det gör någon nämnvärd skillnad. Och dessutom har såna där inbyggda blixtar så låg effekt att den knappast tål någon ytterligare dämpning om man inte jobbar riktigt nära motivet.

jimh skrev:
Det enda som kan göra en ljuskälla mjukare är att göra den större.

Det stämmer väl inte riktigt. En omnibouncer (som är är "mjölkvit plastkåpa" man sätter på externa blixtar) mjukar visst upp ljuset!

Jag har använt en sådan länge och det fungerar perfekt.

//Joel

En omnibouncer funkar på lite olika sätt. Dels gör den ljuskällan lite, lite större genom att maskera själva blixtröret med en diffusor. Men den viktigaste effekten är att den sprider ljuset åt sidorna vilket gör att väggar och annat i omgivningen får ljus att reflektera som fyller i skuggorna. Men utomhus utan väggar ger den inte nämnvärt mjukare ljus.

Jim har rätt angående den där oförskämt dyra, vita plastkoppen som är så populär. Den har ingen nämnvärd effekt utomhus. Tvärtom så drar den bara ur blixtbatterierna onödigt fort.

En idé, Linda: Möjligen kan det funka att använda en liten lös slavblixt som komplement till den inbyggda blixten. Slavblixten kan du ju rikta upp i taket eller sätta någon form av diffusor på. Hur bra det funkar beror på hur avancerad blixtautomatiken är på din kamera. Kanhända måste du köra i manuellt läge (om det finns).

Enkla slavblixtar kostar bara någon hundring.

Om du använder slavblixt, tänk på att dom flesta digitalkameror har en förblixt innan den riktiga blixten.

Se till att slavblixten triggar på den andra blixten i så fall.

Tack för all hjälp!

Frystejp hade ingen större verkan, men jag ska definitivt pröva slavblixt och omnibouncer.

tejpa på blixten är nog ingen höjdare pga att blixtröret inte får sin kylning.
Prova då hellre med en liten bit smörpapper.

Om du har en avanderad blixt så kan du underexponera blixtljuset 1/3-dels steg.

då borde det ju inte heller vara någon ide att rikta blixthuvudet åt något annat håll än raktfram...

När du riktar om blixten så är du ute efter en reflexion av ngt slag. En björk eller vad som hellst men bara luft fungerar inte.

Erik Schalin skrev:
När du riktar om blixten så är du ute efter en reflexion av ngt slag. En björk eller vad som hellst men bara luft fungerar inte.

Att luften inte räcker har jag förstått.

Du måste ha en riktigt stark blixt, om man ska kunna reflektera ljuset från den i vanligt dagsljus...:)

Ingen effekt?

Hej alla,
Funderar också på detta med mjukare blixtljus och har mixtrat med papper framför blixten (vit servette) men inte utvärderat resultatet.

Tycker att ljuset *borde* bli mjukare med lägre kontrast i motivet. Jämför med skillnaden på kondensor- resp. diffusljus i förstoringsapparaten där den senare ger lägre kontrast pga det ofokuserade ljuset (Calliereeffekt?).

Borde inte detta gälla även blixljus?

Hade för mig att Calliereeffekten uppstår pga ljusstudsarna i förstoringsapparaten tillsammans med att emulsionen inte är i ett exakt plan.

avstånd

Kan samma fenomen uppstå om man sätter pappret (eller vad man nu använder) buktande, med avstånd till "blixtfronten"?

Om min beskrivning av Callerieeffekten stämmer (Kommer inte ihåg om detta är namnet på det jag beskriver) så får du inte den effekten när du tar kort.

Här handlar det inte alls om genomlysning utan belysning.

Om du flyttar ut papperet så har du gjort en bouncer.

hur pass bra fungerar det att rikta blixthuvudet rakt mot objektet med en bouncer?

på produkt beskrivningen på min stor det att bästa effekt var om man riktade huvudet uppåt med 45 grader.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar