Annons

Mitt stativhuvud-dilemma (410 och horisontell mittpelare)

Produkter
(logga in för att koppla)

marcuspajp

Aktiv medlem
Hej på er. :) Ursäkta för att jag gör ännu en Vad ska jag köpa-tråd.

Idag har runt 1800 undanstoppat för ett nytt stativhuvud till mitt Benbo 1.

På det sitter det idag Benbos minsta kulled. Jag är hyfsat nöjd med den förutom när jag skall plåta macro med mitt 135mm och mellanringar, då sätter den sig så att toppen på motivet hamnar utanför och jag måste göra om, löjligt irriterande.

Jag har mest tittat på Manfrottos 410 växelhuvud och jag har klämt på det på scandinavian. Det verkar som ett trevligt precisionsinstrument. Jag skulle nog inte sakna kulludens snabbhet allt för mycket. Problemet med den är att den bara kan titta 30 grader "uppåt" och jag fotar 60% av tiden med mittpelaren horisontell. Nog för att macro är kul ibland men att behöva titta 60 grader ner i marken hela tiden tror jag är ganska begränsande ;)

Den enda lösningen som jag kan se för att jag skall kunna använda ett 410 på mitt Benbo är nån form av L-platta för stativhuvudet. Tillverkar någon en sån tro? Jag har tittat på Manfrottos hemsida och jag har inte hittat något, den är dock inte allt för lättnavigerad.

Nått "vanligt" 3-Vägs tror jag inte att jag vill ha, hällre nån vettig kula i så fall. Men vad ska man då ha? Acratech och Kirk ligger rätt långt över budget om man rärknar in frakt och moms. Manfrotto 490 är väl det som ligger närmast 410 i pris, men jag testade modellen över, 468 och jag tyckte inte riktigt om den. Det var inte så mjukt som jag inbillar mig att en riktigt bra kulled är. Och den var lite binär i trögheten dvs. allt eller inget. Men det kanske bara är användarfel. Jag kände jättesnabbt på de hydrostatiska, och de verkade vara bättre ur den synpunkten. Men jag kännde inte så mycket att jag kan vara säker, och de är egentligen för dyra.

Men det bästa skulle nog vara om jag kunde använda ett 410 på nått sätt tror jag. Jag skulle kanske kunna ha kameran uppochner när jag är nära marken, men då hamnar sökaren nästan i marknivå. Och benen kanske syns när jag har mitt Zenitar på.

Nu känns det som att jag har skrivit så mycket att ingen kommer orka läsa allt men jag skulle gärna vilja veta hur ni skulle göra, och om det finns nån L-platta för stativhuvuden.

Jag använder ett Multivinkelhuvud 3D till mitt Benbo Trecker, med det kan man alltid ha kameran rättvänd oavsätt hur man monterar stativet. Det blir ju inte lika snabbt att ställa in som med en kula, men jag har aldrig brottom :)
Finns hos Photax, billigt är det också, funderar själv på att köpa till en kulled då det blir så mycket smidigare, men för macro är multivinkelhuvudet att föredra, det är ju enkelt och snabbt att byta.

Senast ändrad:
Jag har tittat på det och manfrottos varianter (056 och 460MG) på webben. Men jag vet inte om jag skulle gilla dem, flexibiliteten är ju bra. Men jag vill nog hällre ha ett växelhuvud.

Manfrotto har tydligen iaf haft en form av L-platta för huvudet, nr 553. Men ingen verkar sälja den och den finns inte på hemsidan. Fast med en sån så kommer ju kameran hamna ganska högt över marken med ett 410-huvud. Så jag kanske måste ha den upponer ändå. Jag kanske får ta med mitt benbo nånstans där de har ett 410 och nått 3D-huvud och åla omkring på golvet en stund för att kolla vad som passar bäst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar