Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mitt macro *var* sjukt

Produkter
(logga in för att koppla)

aolsson

Aktiv medlem
Plötsligt - passande nog efter installation av ny firmware - vägrade min D70 att fokusera alls med mitt Phoenix macro (samma som Solgor mfl). Jag trodde ett tag att det var en "bug" i firmware eller liknande.

Följande är ett tips att kolla för alla som har samma objekttivtyp: Längst bak på objektivet (närmas kamerahuset dvs) finns en lins som sitte fast på en liten "tub". Denna tub kan tydligen gänga loss sig med tiden, vilket visar sig genom att den först sitter litet lös och sedan att den kan ramla ur. Den går att sätta tillbaka UTAN att snudda linsen om man håller den med två utspärrade fingrar. Det kan vara en idé att kolla då och då att den sitter fast tydligen. Det kommer jag i alla fall att göra framåt. Då den väl kom på plats igen fungera allt perfekt igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar