Annons

Mitt fortsatta dilemma... 30d eller d200?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanOlovsson

Aktiv medlem
Jaa.. Nu när man blir snäppen seriösare då man börjar fotoutbildning så vill man ju ha något att visa upp ;P. Men jag kan verkligen inte bestämma för vilken jag ska köpa.
+ och -:

Canon EOS 30D
+
Mindre brus vid höga ISO
Stort urval av snabba och bra objektiv
Billig (i jämförelse med Nikons D200)

-
Ej väderskyddad
Lite bökigt då vissa inställningar är ingröpta i menyn
8.2Mp
Fel exponerar ofta vid blixtautomatik
Liten sökare
För få "självutlösar steg" (för mig)

Nikon D200
+
Allvädersskyddad (mycket anv. i skogsområden m.m.)
10.2 Mp
Mer användar vänlig
Tung (tyngre + för mig i alla fall)
Blixtautomiken
Saftig sökare ;P
Slutarfördröjning på 50ms

-
Mycket brus vid höga ISO (jämfört med 30d)
Få och oftast mycket dyra objektv
Plastig blixt

NU NI era Nikonister och Canonister! Bevisa er stolthet! ;) (genom att övertyga mig!)

Mvh! /Johan (en framtida Nikonist som det ser ut för tillfället) ;)

Det är nog hugget som stucket - bara att traska in hos fotohandlaren och prova båda kamerorna ordentligt.

Jag är jättenöjd med min D200, å andra sidan kommer den som har valt 30D att säga detsamma om sin kamera.

Du kan ju också besöka forumet http://www.d70sverige.net/forum/ där du har ett gäng D200-ägare som kanske kan svara på dina frågor om just D200.

Lycka till med ditt val och dina fotostudier!

/Nonno

Senast ändrad:
Men till vilken förmån kan man tillåtas att "prova" kameran?? det är inte i alla butiker dom har batterier i demo kiten heller...

JohanSandin skrev:
Men till vilken förmån kan man tillåtas att "prova" kameran?? det är inte i alla butiker dom har batterier i demo kiten heller...

Du har inte möjlighet att låna med dig av vänner/bekanta batterier som passar?
Om inte, kanske du kan gå in till handlaren och presentera ditt dilemma och vänligen fråga om det finns möjlighet att de kunde ladda batterierna till demo-exemplaren så du kan återkomma dagen efter/senare för att grundligt bekanta dig med kamerorna?
Den hjälpen har jag fått av "min" fotohandlare. Det var inga problem alls för dem att tillmötesgå min förfrågan.
/Nonno

Tycker det låter som du redan bestämt dig för en D200 :)

Men jag förstår inte vad du menar med att Nikon inte skulle ha tillräckligt många gluggar, hur många hade du tänkt köpa igentligen ?

Canons motsvarande är väl inte billigare vad jag vet, att dom kanske har mer lågprisgluggar är väl möjligt, men dom passar väl illa på en 30D i allfall.

kent.

Nikon har inte få, men dom har ett dåligt utbud med objektiv. (Det finns inte så många sorter av samma längd på objektiv).

JohanSandin skrev:
Nikon har inte få, men dom har ett dåligt utbud med objektiv. (Det finns inte så många sorter av samma längd på objektiv).

Är det någon speciellt sort du tänker på ?

Jag tycker dom har ett bra utbud.

kent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar