Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mitt första test i LR5

Produkter
(logga in för att koppla)

Heinz_keller

Aktiv medlem
Med min nyköpta kamera så stormade jag ut på en fotorunda idag, fick dessvärre inte ihop så många inspirerande bilder, men huvudanledningen till fotograferingen idag var att få nåt att testa i Lightroom. Så här kommer mina första bilder!

bild 1
Orignal https://dl.dropboxusercontent.com/u/19837247/IMG_7912 orginal.JPG
Bearbetad https://dl.dropboxusercontent.com/u/19837247/IMG_7912.jpg

bild 2
original https://dl.dropboxusercontent.com/u/19837247/IMG_7923 - orginal.JPG
bearbetad https://dl.dropboxusercontent.com/u/19837247/IMG_7923.jpg

Tips, tricks och åsikter emottages varmt!

Mvh Erik

Senast ändrad:
Mitt tips är att du plåtar i raw-format istället nu när du har en bra rawkonverterare. Tåler mycket mer redigering än dina jpg-filer.

Konverterade...

Mitt tips är att du plåtar i raw-format istället nu när du har en bra rawkonverterare. Tåler mycket mer redigering än dina jpg-filer.

Dom är plåtade i RAW. Exporterade dem som .jpg när jag skulle lägga upp dem. Varför skulle jag vilja lägga upp bilderna i .cr2?
Visserligen... Om nån är nyfiken eller vill rätta till nåt så kan jag såklart lägga upp RAW bilderna och metastasen oxå!

Nu skrev du ju "original" och länkade till en jpg-fil, så det kanske inte var så långsökt och tro att du plåtat jpeg. Sorry!

Okej, ett tillägg till första inlägget, bilderna är konverterade från RAW format till .jpg efter att jag redigerat dem i LR. Även orginalen är uppladdade i .jpg

Hade du inga tankar om bilderna, det var ju trots allt därför jag postade dem...

Senast ändrad:
Dina bilder är fina, men kanske bättre att du publicerar dem i "Bildkritik" om du vill ha kommentarer på själva bilderna.

Dina bilder är fina, men kanske bättre att du publicerar dem i "Bildkritik" om du vill ha kommentarer på själva bilderna.

jag lyckades bara publicera 1 bild i bildkritik. Nästa bild får jag publicera om en vecka. Finns det någon som kan berätta om det hänger på mitt medlemskap? Jag är bara "standardmedlem".

Med min nyköpta kamera så stormade jag ut på en fotorunda idag, fick dessvärre inte ihop så många inspirerande bilder, men huvudanledningen till fotograferingen idag var att få nåt att testa i Lightroom. Så här kommer mina första bilder!
..........
Tips, tricks och åsikter emottages varmt!

Mvh Erik

Ett tips är att köpa följande från Moderskeppet
* "Allt om Lightroom 4" (3 x DVD) Prissänkt
* "Lightroom 4 Från början" (Bok) Prissänkt eller Lightroom 5 Från början
Till den här boken finns även en nedladdningsbar kurs

Ett tips är att köpa följande från Moderskeppet
* "Allt om Lightroom 4" (3 x DVD) Prissänkt
* "Lightroom 4 Från början" (Bok) Prissänkt eller Lightroom 5 Från början
Till den här boken finns även en nedladdningsbar kurs

Nej, köp en månads guldprenumeration för 99 kr istället och kolla på vilka kurser hur många gånger som helst. Sen kan man förlänga eller inte eller köpa en ny månad senare när det kommit massa nytt.

/Mats

Nej, köp en månads guldprenumeration för 99 kr istället och kolla på vilka kurser hur många gånger som helst. Sen kan man förlänga eller inte eller köpa en ny månad senare när det kommit massa nytt.

/Mats

Går nog på din linje Mats... om jag går på nån linje alls. Det finns jäkligt många tutorials på youtube. Många bra dessutom :)
Programmet är ju jäkligt enkelt, det är ju bara fantasin och kunnande om hur ett foto fungerar som sätter gränsen. Skulle nog tjäna mer på en fotokurs, åtminstone än boken.

Åandra sidan... 99kr kan jag både ha och mista. Kan ju vara kul att se vad moderskapet har att erbjuda.

jag lyckades bara publicera 1 bild i bildkritik. Nästa bild får jag publicera om en vecka. Finns det någon som kan berätta om det hänger på mitt medlemskap? Jag är bara "standardmedlem".

Jag har inte exakt koll men det finns begränsningar på de olika medlemskategorierna. Det bör framgå någonstans.

Fina bilder.

Om du är helt ny i LR så börja fokusera på att få till en bra organisation och katalogstruktur. Det är guld värt att få det på plats tidigt.

/P

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto