Advertisement

Annons

Mitt första bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

Da2

Aktiv medlem
Hej gott folk ! Jag gjorde i helgen mitt första bröllop som fotograf och för att sammanfatta det hela så gick det väl sådär. Upplägget var utomhusfotografering, kyrka och sedan fest. Utomhusfotograferingen (som jag fokuserade på) gick väl hyfsat men det som jag på förhand trodde skulle bli svårast blev också svårast och det va posering! Paret var relativt stela (speciellt brudgumen) och det var svårt att få dem att stå som man ville. Avståndet mellan dem var oftast för stort och man fick inte riktigt in känslan i bilderna. Tänkte visa upp några exempelbilder och vill gärna ha kritik på vad jag kunde gjort bättre och vad jag ska tänka på till nästa gång. Va gärna hårda!

Tack!

http://s21.postimg.org/6c3xwqqt3/DSC_1943_show2.jpg

http://s21.postimg.org/6aylh2ed3/DSC_1953_show.jpg

https://mail-attachment.googleuserc...379326859619&sads=w3FEdeJp9HTo_6foiAyd8tweHLw
 
Senast ändrad:
De ser ju inte direkt ut som ett par... Du har helt rätt, brudgummen borde slappna av mycket mer och se sin brud! Det verkar han inte göra.

Per.
 
Att de poserar som de gör är nästan alltid fotografens fel. Är de stela och osäkra så är det ditt jobb att regissera dom till att ha en bättre hållning och finare poser pch det är ditt jobb att få dom bli avslappnade.
Finns flera knep för det och måste oftast anpassas hur personerna som du ska fotografera har för personlighet.
Att stå framför en kamera har nästan alla problem med mer eller mindre.

/stefan
 
Att de poserar som de gör är nästan alltid fotografens fel. Är de stela och osäkra så är det ditt jobb att regissera dom till att ha en bättre hållning och finare poser pch det är ditt jobb att få dom bli avslappnade.
Finns flera knep för det och måste oftast anpassas hur personerna som du ska fotografera har för personlighet.
Att stå framför en kamera har nästan alla problem med mer eller mindre.

/stefan

Låter rimligt! Men hur går man tillväga? Ska man memorisera ett antal "standardposer" och köra på dem till en början eller ska man gå på känslan av vad som ser bra ut beroende av bakgrund osv. Rättar man till paret för mycket så är ju risken att irritation och otålighet upstår.
 
Finns lite youtubeklipp hur man bryter isen. Hur går du tillväga själv när du går på en fest och ska lära känna nya människor? Mycket är personkemi och hur social kompetent man är själv.
Kan tyvärr inga direkt nu. Var längesedan jag "pluggade" in den typen aav kompetens. Just nu tittar jag på Peter Hurleys video. Han ger också tips på hur man modellerar personerna och bryter isen. 4 timmars sevärt material. Rekommenderas. Är för hvuduporträtt, men kan klart appliceras på annan typ av fotografering.

/stefam
 
Finns lite youtubeklipp hur man bryter isen. Hur går du tillväga själv när du går på en fest och ska lära känna nya människor? Mycket är personkemi och hur social kompetent man är själv.
Kan tyvärr inga direkt nu. Var längesedan jag "pluggade" in den typen aav kompetens. Just nu tittar jag på Peter Hurleys video. Han ger också tips på hur man modellerar personerna och bryter isen. 4 timmars sevärt material. Rekommenderas. Är för hvuduporträtt, men kan klart appliceras på annan typ av fotografering.

/stefam

Jag uppfattar mig själv som social och energisk så där är väl inga problem. Det är mer att veta vad man ska göra mer än hur om du är med mig. Tack för tipsen ska kika på det!
 
Om du anser dig det så är väl bästa tipset att lära känna dom först. Boka tid för nån timmes prat och planering, ta reda på vad de är för personer, intressen, jobb etc och väl på plats för fotografering så agera med dom som ni känt varandra länge. Dra skämt, prata hela tiden.
Vigseldagen är en av de bästa dagarna att fotografera människor på eftersom de flesta är glada.
Problemet kommer till själva fotograferingen eftersom man som oftast tenderar bli stel som en pinne. Distrahera dom, låt dom prata med varandra.

/Stefan
 
Håller med Rommel helt och hållet.
Kan tipsa dig om Benny Ottossons workshop´s, gick själv två stycken ett par veckor före mitt första bröllop, kostade en slant men jag kunde nog inte komma bättre förberedd till mitt första bröllop, och resultatet talar för sig själv, vi blev alla nöjda och det var bra och avslappnad stämning vid fotograferingen.
Du hittar dom här http://trainingzone.se
Martin.
 
Har du tid och lust; Fotografera paret en gång innan själva bröllopet.

Då lär du inte bara känna paret lite bättre, utan de vänjer sig också med hur du beter dig vid en fotografering. Jag känner inte att man måste vara varken vitsig eller överdrivet pratsam. Det beror ju helt och hållet på vilken typ av människa man är.

Jag brukar köra på att be paret blunda, krama om varandra, luta sig mot varandra etc. Men så tycker jag att stora leenden är lite överskattat. För vissa kommer det naturligt, andra inte. Alla skrattar ju inte för att de är lyckliga!

PS. Är du säker på att brudparet ej tar illa upp av att visas upp i det här sammanhanget?

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 
Jag uppfattar mig själv som social och energisk så där är väl inga problem. Det är mer att veta vad man ska göra mer än hur om du är med mig.
...

Med risk för att låta sur/gnällig/kritisk, vilket inte är min avsikt.
Frågan om hur man uppfattar sig själv kan vara lite förrädisk.
Det är mycket möjlig att du är både social och energisk.

När man ska fotografera människor är social kompetens och förmågan att vara "energisk" mycket viktigt.
Och då anser jag, vad det gäller bröllopsfoto. "Ändå" att både tekniskt kunnande, och bildseende är mycket viktigt.

Men den kanske viktigaste frågan du ska ställa dig själv.
Är vilken "ledarförmåga" du har.

Vilken förmåga har du att "känna in" hur en personer är.
Vilken förmåga har du att få med dig en person på det du vill?
Vilken förmåga har du att inge förtroende, och få människor att känna sig trygga framför kameran, när du står bakom den?

För uppriktigt talat.
Mitt allra första intryck, och den starkaste "känslan" efter att ha sett två av de bilder du länkat till (den tredje länken funkar inte för mig).
Är att framför allt brudgummen är högst obekväm med situationen.

Det kan beror på många olika saker, och när det uppstår att någon uppträder obekvämt framför kameran. Så är det viktigt att så snabbt som möjligt få personen att känna sig bekväm med kameran, och med dig.
Här varierar det i högsta grad från fall till fall vad som faktiskt fungerar.

Har själv jobbat som skolfotograf.
Kan verkligen säga att den ena klassen/gruppen verkligen inte är den andra lik.
Precis samma är med med människor som ska fotograferas ensamma, eller i "par".

Varje fotografering är unik, och kräver olika personligt bemötande från dig som fotograf för att bli så bra som möjligt.

Det finns "trick" som generellt fungerar för det allra mesta.
Men det finns ingen "standardlösning" som alltid fungerar.

En sak som är mycket viktig här.
Det går inte bara att kopiera vad andra gör rakt upp och ner.
Utan det måste vara äkta, och du måste vara dig själv.

Den i särklass bästa utbildningen du kan få i sånt här.
Är nog att jobba som skolfotograf en säsong.
 
Tittar du runt bland bröllopsfotografers hemsidor ser du att det nästan bara är 5-6 poser totalt som används men med lite olika variatoner. Lite grovt. Det går inte ställa två människor bredvid varandra på mer än en handfull olika sätt. Det som gör att det ändå känns olika är att miljöer, ansikten, ljus, utsnitt etc. skiljer.

Något du kan prova är att hitta några fotografer du tycker tar förfärligt dåliga foton. Sen går du igenom varje foto och talar med dig själv om vad du själv skulle gjort istället/bättre.
Jag provade det och det kändes mer givande än att kolla på bilder från de som är mycket bättre.
 
Bild nr 1(översta): Roligt att du försöker få med en förgrund i bilden.
Tycker idén är bra. Ljuset bra.
De som stör mig mest är att dom är kapade på mitten och att de finns en massa luft på vänster sida.
Kanske skulle funkat i stående format istället?

Sen om hon skulle le eller kännas mer bekväm vore de ett extra +
(man får ta flera bilder, flytta sig lite mellan varje bara, å så tar man den bästa sen)

Bild nr 2:
Tycker de är en fin svartvit, dom har nånstans att hålla händerna. (bra!)
Ofta de som ställer till de hela. Ljuset är fint, fin bakgrund, gillar den mycket.

Sen skulle jag önska att bruden kanske höll mer om brudgummen eller att brudgummen håller om frun.
Men de är svårt ibland att veta hur "paret" fungerar också.

Du skriver att brudgummen var mest nervös/stel, var de efter vigseln eller innan?
(är de innan förstår jag att han blev stel)

Poser är ju de svåraste, tipsen är väll gå runt tillsammans, hålla händer.
Sätta dom ner, sen gå runt mycket då du fotar.

Att man ber dom hålla en posé.
T:ex att mannen håller om sin fru, så tar man en bild från sidan då dom kollar bort, ber dom fortsätta med de. Går runt försöker få med hennes blommor. Säga åt dom att titta in i kameran flera bilder.
Undra om dom kommer ihåg hur man ler, dom le osv.

Be dom kyssa varandra ta närbilder, ta någon lite längre ifrån. Säga nått uppmuntrande, be mannen berätta om sin drömbil.
Fota dom medan dom går till nästa ställe.

Sen sätta dom nånstans (eller gå upp på nått) ta lite andra vinklar osv.

Men de är inte enkelt, speciellt om du inte känner dom sen tidigare (eller om dom är ovana att bli fotograferade)

De är bra att du vill ha kritik, men första gången är ju alltid hektiskt.
Så jag hoppas du har förtroendet att prova på det igen! =)
 
Ber om ursäkt, men hoppas att det går bra att svara lite på engelska...

The first picture (bride and groom under a tree) doesn't work for a number of reasons. The lighting is poor and the background is lighter than the couple. Usually, you want to do the opposite. The bride looks okay, but we get nothing of the groom. At a minimum, you should have an assistant with a wireless strobe attached (pocketwizards work great to trigger these). Fix the lighting for the couple. Then, there's the question of lens choice, posing, and composition. I would have used a longer lens for this shot and probably opened it up a bit. This looks like you are shooting from a camera with a cropped sensor. No good - too much distortion. You need at least an 85mm with a full frame to get the distortion under control. You can use wider, but only in a really scenic shot and even there long often works well. This pose doesn't work for me, but others have given good comments here so I won't go into this more.

Regarding the second picture - this is much better in terms of posing and lighting. However, if you look close you will notice that the eyes are in shaddow due to the high angle of the daylight (even though it is overcast). A common error for those who think that they can do wedding photography without an off-camera flash using natural light at midday. You either need to wait until at least 5 pm (preferably 6) or use an off camera flash to lighten these areas.

I recommend memorizing "capturing the light - a guide to wedding photography" or a similar book. The best advice would be to work as an assistant with someone good to pick up some good tricks. Find some good photographers online and study their poses. I have been doing this for 3 years and I'm still mediocre. It's a thankless profession. If I knew how hard it was, I would have quit 3 years ago. I'm still seriously considering it... If you really want to do this, you will need to understand that it takes a lot of hard work and some serious investment.

There have been some good comments about talking to the couple and helping them to pose and relax. This is key. All couples are different, and you have to be able to work with them all. Some brides have bigger wastelines than others, and with the larger ones, there are additional things to consider in terms of making them look good. Angle of the body and face is important, but above all you have to nail the light angle...

Here's my latest wedding shoot. A 1 hour outdoor session prior to the wedding. It's not great, but decent I think. Just about every shot uses a flash (off camera with umbrella). Try to figure out the angle of the light and why I placed it at that angle. If you can understand that, then you're well on your way to understanding the importance of off-camera lighting.

Good luck!
 
Jag kan inte kalla mig rutinerad nær det kommer till brøllop. Gjort kanske sex sju stycken. Men det lilla jag lært mig som ær viktigt och tænka på ær att det inte ær du som ær den viktiga under denna dagen, du ær endast dær før att underlætta før två personer som troligtvis har haft det galet stressigt många månader.

Ett møte innan fotograferingen ær nog den viktigaste investeringen du kan gøra. Många par ( speciellt bruden ) har en del ideer om vilka bilder de ønskar) var extremt ødmjuk och lyssna. Kom gærna med egna tips på bilder men sæg aldrig imot eller var negativ mot brudparets ideer æven om de kan verka konstiga. Får de minsta misstro eller illatycke mot dig som fotograf så ær det dømt att bli stelt och misslyckat.

Reka platsen du skall ta bilder på. Att stå och vela och leta fotoplatser tar tid och irriterar.

Nær det kommer till posering så regiserar jag minst møjligt. Inga par ær lika och få ær bekvæma framfør kameran. Det som funkat bæst før mig ær att bara be dem hålla om varandra som om de vore hemma o køket. Att le på bilder ær øverskattat, om det inte kommer naturligt.

Viktigast! Ha kul, skratta och var inte rædd før att skita ner dig. Många skratt kommer av att man førsøker klættra upp i ett træd eller kryper længst in i ett skitigt hørn før att få till den dær perfekta bilden.

mina bilder hittar du på robertlundell.com om det skulle vara av intresse.

Lycka massa till!!
 
Jag kan inte kalla mig rutinerad nær det kommer till brøllop. Gjort kanske sex sju stycken. Men det lilla jag lært mig som ær viktigt och tænka på ær att det inte ær du som ær den viktiga under denna dagen, du ær endast dær før att underlætta før två personer som troligtvis har haft det galet stressigt många månader.

Ett møte innan fotograferingen ær nog den viktigaste investeringen du kan gøra. Många par ( speciellt bruden ) har en del ideer om vilka bilder de ønskar) var extremt ødmjuk och lyssna. Kom gærna med egna tips på bilder men sæg aldrig imot eller var negativ mot brudparets ideer æven om de kan verka konstiga. Får de minsta misstro eller illatycke mot dig som fotograf så ær det dømt att bli stelt och misslyckat.

Reka platsen du skall ta bilder på. Att stå och vela och leta fotoplatser tar tid och irriterar.

Nær det kommer till posering så regiserar jag minst møjligt. Inga par ær lika och få ær bekvæma framfør kameran. Det som funkat bæst før mig ær att bara be dem hålla om varandra som om de vore hemma o køket. Att le på bilder ær øverskattat, om det inte kommer naturligt.

Viktigast! Ha kul, skratta och var inte rædd før att skita ner dig. Många skratt kommer av att man førsøker klættra upp i ett træd eller kryper længst in i ett skitigt hørn før att få till den dær perfekta bilden.

mina bilder hittar du på robertlundell.com om det skulle vara av intresse.

Lycka massa till!!

Citerar mig sjælv hær jag, men hittade en fantastisk artikel om det att få kontakt med sitt objekt. Som faktiskt tar upp en del av det jag skrev om tidigare.

https://fstoppers.com/editorial/communication-vital-detail-often-ignored-12518
 
Here's my latest wedding shoot. A 1 hour outdoor session prior to the wedding. It's not great, but decent I think. Just about every shot uses a flash (off camera with umbrella). Try to figure out the angle of the light and why I placed it at that angle. If you can understand that, then you're well on your way to understanding the importance of off-camera lighting.

Good luck!

Many good pointers in your post but you are always referring to the use of an off-camera flash and when studying the exif data from the images that you linked to on your site, none of them are taken with an off-camera flash.

Funny.
 
Many good pointers in your post but you are always referring to the use of an off-camera flash and when studying the exif data from the images that you linked to on your site, none of them are taken with an off-camera flash.

Funny.

When using off-camera flash.
Exif usually says that there is no flash used at all.

So it´s still fully possible that off camera flash actually are used.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.