Annons

Mitt första bröllop (och andra) !

Produkter
(logga in för att koppla)

Gravitatioon

Aktiv medlem
Ja, här kommer nu ännu en "mitt första bröllop"-tråd.

Men varför inte :) Hoppas att ni inte har tröttnat på sånt. Jag startade massa diskussioner här på forumet inför det här och frågade om allt möjligt, så jag tänkte att ni kan ju få ta del av resultatet också.

Anledningen till att det är två bröllop är dels för att de är fotade med endast sju dagars mellanrum, dels för att det regnade på bröllop nr 1 och var soligt på bröllop nr 2, och dels för att jag var med under heeela dagen på bröllop nr 2 och bara under vigsel och porträtt på bröllop nr 1. Så jag tycker mig ha fler bilder att visa från bröllop nr 2 (och det räknas ju nästan som mitt första, eller hur ;) )

Såå.. här är bröllop nr 2:
http://johannatorbjornsson.blogspot.com/2011/07/louise-marcus.html

Och bröllop nr 1:
http://johannatorbjornsson.blogspot.com/2011/06/stina-per.html

Så, vad tycks? :)

Utan att på något sätt vara expert, men BRA jobbat! :)

Gillar ffa bröllop nr 2. Grym känsla rakt igenom!

Fin känsla

Fin känsla, särskilt vigsel två där du på något sätt kommit närmare brudparet... en mer intim närvaro. För övrigt tycker jag det är modigt att arbeta med liggande format... och din färgbehandling är mycket charmerande. Jag såg en kommentar om utfrätt... jag tycker om det, det tangerar gränsen... men du håller dig inom den, och istället blir det ljust och glädjefullt.

Håller helt med Jörgen, ett mycket fint bröllop båda två, speciellt nummer 2! :) Fotade nyss mitt första bröllop även jag och jag tycker dina blev mycket bättre än mina, grattis! :)

Ja, här kommer nu ännu en "mitt första bröllop"-tråd.

Men varför inte :) Hoppas att ni inte har tröttnat på sånt. Jag startade massa diskussioner här på forumet inför det här och frågade om allt möjligt, så jag tänkte att ni kan ju få ta del av resultatet också.

Anledningen till att det är två bröllop är dels för att de är fotade med endast sju dagars mellanrum, dels för att det regnade på bröllop nr 1 och var soligt på bröllop nr 2, och dels för att jag var med under heeela dagen på bröllop nr 2 och bara under vigsel och porträtt på bröllop nr 1. Så jag tycker mig ha fler bilder att visa från bröllop nr 2 (och det räknas ju nästan som mitt första, eller hur ;) )

Såå.. här är bröllop nr 2:
http://johannatorbjornsson.blogspot.com/2011/07/louise-marcus.html

Och bröllop nr 1:
http://johannatorbjornsson.blogspot.com/2011/06/stina-per.html

Så, vad tycks? :)

GRYMT SNYGGT JOHANNA! Riktigt hög nivå på dessa, fortsätt utvecklas så kommer du snart kunna ta vilka priser som helst.

Återkommer till dina bilder varje dag. Kollar i dem på mobilen, på datorn och jämför med både Jonas Peterson och mina, är avundsjuk! Har sådan press på mig att jag från första uppdraget alltid ska få toppbilder i stil med eliten, men det verkar du ha lyckats bra med! :) Får jag gissa på att du hämtar mycket inspiration från Jonas? :) Tänker främst på tilt-shift bilderna, men hela upplägget känns ganska likt, och det är absolut inte negativt!

Och jag måste fråga, hur redigerar du dem? :) Lightroom, PS, kombination? Hur många bilder blev det totalt och hur många levererade du? :)

Och jag måste fråga, hur redigerar du dem? :) Lightroom, PS, kombination? Hur många bilder blev det totalt och hur många levererade du? :)

Riktigt fina bröllopsbilder måste jag säga, och som de flesta andra som skrivit här så håller jag nog med om att jag gillar bröllop nr 2 lite mer. Riktigt härlig känsla och ton du fått fram på färgbilderna. Undrar jag med, liksom föregående inlägg, hur du redigerar bilderna?

Snyggt jobbat i alla fall!

GRYMT duktigt och fantastiskt känsla i bilderna rakt igenom. Verkligen! Gillar du tilt/shift så är mitt tips att införskaffa ett sådant objektiv. Du kommer inte att ångra dig och det ger än "äkta" effekt än att redigera den i efterhand. Tilt/Shift objektivet har i alla fall för mig kommit att bli mitt absoluta favoritobjektiv sedan jag införskaffade det.

Återkommer till dina bilder varje dag. Kollar i dem på mobilen, på datorn och jämför med både Jonas Peterson och mina, är avundsjuk! Har sådan press på mig att jag från första uppdraget alltid ska få toppbilder i stil med eliten, men det verkar du ha lyckats bra med! :) Får jag gissa på att du hämtar mycket inspiration från Jonas? :) Tänker främst på tilt-shift bilderna, men hela upplägget känns ganska likt, och det är absolut inte negativt!

Hihi ja, visst tycker jag om Jonas bilder, och har kollat mycket på dem :)

Jag redigerar i photoshop ja, mestadels med kurvlager när det gäller färgerna. Jag har gjort en action som jag använder :)

Jag tog ca 1500 bilder, och paret fick 200 högupplösta redigerade bilder som de valde ut själva.

GRYMT duktigt och fantastiskt känsla i bilderna rakt igenom. Verkligen! Gillar du tilt/shift så är mitt tips att införskaffa ett sådant objektiv. Du kommer inte att ångra dig och det ger än "äkta" effekt än att redigera den i efterhand. Tilt/Shift objektivet har i alla fall för mig kommit att bli mitt absoluta favoritobjektiv sedan jag införskaffade det.

Ja ett sånt objektiv hade jag gärna velat ha! Vad heter det som du har?

Ja ett sånt objektiv hade jag gärna velat ha! Vad heter det som du har?

Det ser ut som du använder Nikon (?). Jag använder Canons 45 mm tilt-/shiftobjektiv. Den heter TS-E 45mm f/2.8.

Nikon har en motsvarighet som heter: Nikkor PC-E 45/2,8D ED

En liten parentes är att dessa objektiv är manuellt fokuserande och de fungerar bäst med manuell exponering eftersom exponeringmätaren i kameran inte riktigt kan mäta på ett bra sätt när man har tiltat objektivet (kör man med bländarprioritet tycker jag oftast att bilderna blir underexponerade. I alla fall i det lilla området där skärpan ligger när man tiltat). Skärpedjupet blir väldigt kort när man tiltar och man får ta många bilder för att säkerhetsställa att man fått minst en bild där skärpan sitter exakt där man vill ha den. :) Jag brukar köra seriebildstagning och "vagga" fokusringen lite fram och tillbaka när jag i sökaren ser att fokus är där jag vill ha den.

Det ser ut som du använder Nikon (?). Jag använder Canons 45 mm tilt-/shiftobjektiv. Den heter TS-E 45mm f/2.8.

Nikon har en motsvarighet som heter: Nikkor PC-E 45/2,8D ED

En liten parentes är att dessa objektiv är manuellt fokuserande och de fungerar bäst med manuell exponering eftersom exponeringmätaren i kameran inte riktigt kan mäta på ett bra sätt när man har tiltat objektivet (kör man med bländarprioritet tycker jag oftast att bilderna blir underexponerade. I alla fall i det lilla området där skärpan ligger när man tiltat). Skärpedjupet blir väldigt kort när man tiltar och man får ta många bilder för att säkerhetsställa att man fått minst en bild där skärpan sitter exakt där man vill ha den. :) Jag brukar köra seriebildstagning och "vagga" fokusringen lite fram och tillbaka när jag i sökaren ser att fokus är där jag vill ha den.

Okej, bra att veta! Tack :)

Fantastisk känsla i bilderna, du har fångat personernas uttryck sjukt bra!

Har fotat en del bröllop, men sällan jag fått fram SÅ fint uttryck...ditt brudpar verkar vara kameravana (vana att bli fotade)

Sen är jag inte så svag för konstgjord oskärpa (gräsmattan på några gruppbiler) och hi-key exponering, tycker alltför många var alltför ljusa, men det kan ju bara ha varit din avsikt, så "respect" ändå.

Skulle vara glad om jag fått fram hälften så mkt känsla ;-)

(bara kollat bröllop nr 2)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar