Annons

Mitt 50mm/f.17 + mellanringar.

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Vad tror ni om detta för macrofoto:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=57656

+ mitt 50mm jag har... Vad blir arbetsavståndet på objektivet?
Vad får jag för förstoringsgrad?
Vad förlorar jag i ljus?
Hjälp mig nu för jag har absolut ingen koll så även det lilla tipset är nog så nyttigt för mig.
Tack så mycket för hjälpen (det uppskattas verkligen).

PS: I´m on a tight budget... (dynax 7d köp).

Förstoringsgraden är mellanringstjockleken dividerat med brännvidden. Så med t ex alla ringarna (68 mm) blir förstoringsgraden 1,36, d v s motivutsnittet blir knappt 12x18 mm med din nya kamera. (Om du dessutom fokuserar objektivet på dess närgräns får du ytterligare några millimetrar som kan läggas till mellanringstjockleken, då ökar förstoringen till ca 1,5.)

Ljusförlusten är lite värre att beräkna om man ska vara noggrann, du kan i praktiken räkna med knappt ett bländarsteg med 20 mm-ringen och lite drygt 2 steg med alla ringarna.

Arbetsavståndet (jag utgår ifrån att du avser det fria avståndet mellan objektivets filtergänga och motivet) är ännu värre att svara exakt på utan att ha tillgång till objektivet, men med alla ringarna lär det bli runt 60 mm och med 20 mm-ringen någonstans runt 150 mm.

Mellanringar och normalobjektiv brukar för övrigt ge bra resultat om man bländar ner ett par steg.

tack Lennart för det perfekta svaret... Mycket tacksam för det. För mig var det perfekt för jag fick veta ungefär vad vi pratade om...
/Michael.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar