Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mitt 16GB CF-kort visar fortfarande 16GB???

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Det skrivs väldigt mycket om de "nya" stora minneskorten med lagringskapacitet på 8, 16, 32GB.

Själv fick jag ett 16GB Sandisk CF Extreme III i julas, efter att jag använt det har jag fortmaterat kortet i min kamera, EOS 30D, ett antal gånger.

Detta har det varnats lite lätt för och det påstås att dessa stora kort inte är lämpade för denna kamera. Det sägs att kameran gör om kortet till två 8GB partitioner vid formatering i själva kameran.

Med hjälp av en minneskortsläsare kan man dock "återställa" minneskortet till enbart 16GB igen.

Till min fundering: När jag igår satte i mitt kort i min USB-minnesläsare stod det "ledigt utrymme 15,29 GB". Inget spår av någon partitionering eller liknande syntes.

Har jag haft tur...?
 
Jag har haft ett 16gb Sandisk Extreme III i min 30D sedan kortet kom ut. Det har aldrig visat något annat än ca 16gb och endast en partition.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.