Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Misstag!

Produkter
(logga in för att koppla)

martin_gr3

Aktiv medlem
Igår gjorde jag en liten (?) tabbe när jag framkallade film. Knappast första gången, men det var första gången som jag använde HCA, fixdödare, från pulver. Pulvret skall blandas till enligt ett recept, vilket jag gjorde. Däremot tappade jag huvudet när jag skulle använda den och spädde den inte 1+4 som man ska. I dosan hamnade alltså ett flytande "koncentrat" och var i dosan ca 2,5 min. Eftersom HCA förskortar sköljtiden sköljde jag därefter med speciell slang i 5 min och hängde upp rullarna på tork.

Det syns ingenting på dem, men vad kan ha hänt, om det har hänt något alls? Har "koncentratet" varit för starkt, skadat filmen? Har det "bitit" över huvud taget, och om inte - har jag sköljt för kort tid?

/Martin
 
Misstänker att det inte är den höga koncentrationen av HCA som är boven eftersom inget fanns på filmen. Var den blank eller mörk/ogenomskinlig?
 
Eftersom sköljningens uppgift är att avlägsna tiosulfat och andra icke önskvärda fixeringsprodukter i rinnande vatten och när det sker rasar värdet fort i början men sen stannar upp och minskar väldigt långsamt

Om man vill komma under en viss värde som arkiveringsstandarden kräver kan man istället för långa sköljningstider använda en Na2SO3 eller K2S2O5 hit hör Kodaks KHCA med.

Vid denna process kan tiosulfatmängden ersättas genom jonbytarreaktion till saltjoner DVS oxideras till lättlösliga föreningar. En sådan oxideringsprocess kan angripa silverbilden och den delvis eller helt oxideras..

De ovannämnda ämnena används under 2-4 minuter men de är 2 % respektive 4 % blandningar som är mycket svaga om man jämför med en 100 % koncentrat
 
Nils Bergqvist:

Jo, alltså det "blev nåt" på filmen, där finns bilder, men ingenting syns av mitt misstag - det ser ut som vanligt, så att säga. Uttryckte mig lite luddigt.

/Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.