Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Misstänkt oseriös säljare av D3s på blocket!

Produkter
(logga in för att koppla)

Birdland

Aktiv medlem
Hej tänkte informera om att jag kontaktade en person som uppgav att han hette X Svensson på en blocket annons. Han hade en Nikon D3s till salu alldeles för billigt. Det fanns inget telefonnummer i annonsen så det gick bara att nå honom via mail. Efter drygt ett dygn så ringde han upp mig med detta telefonnummer 073-563 76 XX. När jag sökte på numret så fick jag ingen träff någonstans. Hans mailadress var [email protected]. När jag sa att jag ville köpa kameran på plats verkade han bli lite nervös men jag sa att jag inte köper en så dyr kamera utan att testa den. Han föreslog då säkra betalningsätten som finns via Internet men det avslog jag direkt. Vi bestämde att jag skulle köra ner till honom denna helgen. Jag försökte komma tidigare men då hade han inte tid. Först efter fyra dagar skulle det vara möjligt. Jag frågade varför han sålde kameran och då nämnde han att han hade vunnit en del pengar och att han dessutom hade en D700 som var lika bra!
Efter hans enda kontakt med mig så begärde jag kompletterande upplysning via mailadressen han skickade ifrån men jag har inte fått något svar och på de telefonumret han ringde ifrån har jag aldrig kommit fram någon gång. Det går inte att lämna meddelande på hans mobilsvar men jag har skickat över mitt telefonnummer vid två tillfällen utan att han återkommit. Förmodligen så fick han kalla fötter men det kan vara värt att vara försiktig om han dyker upp igen. Den hem adress han angav var
XX, 614 92 Söderköping.
 
Senast redigerad av en moderator:
Adressen och telefonnumret verkar stämma iallafall.
Sökte på adressen på eniro.se och fick fram samma nr.
Sen om det är den personen du haft kontakt med eller inte är en annan sak.
 
Senast ändrad:
Annonsen försvann från blocket direkt!

Annonsen försvann direkt efter jag prata med personen och därefter gick han inte att få kontakt med något mer - varken på mail eller telefon.
birdland
 
Annonsen försvann direkt efter jag prata med personen och därefter gick han inte att få kontakt med något mer - varken på mail eller telefon.
birdland

Han kanske sålde till någon annan? :)

Nej , du gjorde rätt i att vara försiktig. Det kommer att finnas gott om D3:eek:r till salu när D4:an börjar sälja. Vänta tills t.ex. någon fotograf som du känner till eller är etablerad bjuder ut sin. Det handlar om lite för mycket pengar för att chansa.
 
Jo jag har frågat någon ytterligare men behöver inte ha brått då det säkerligen dyker upp flera inom kort.
Birdland
 
Johan i Söderköping

Hej.

Jag är den riktige Johan som bor på ovan angivna adress i Söderköping. Telefonnumret som skickats ut är inte mitt och jag har ingen kamera att sälja och framförallt aldrig satt in en annons. Det är någon jävel som använt mitt namn för att lura köpare.

Har ni någon kontakt med "säljaren" så bryt direkt, allt verkar vara en bluff.

Händelsen är polisanmäld och blocket har sparat alla detaljer, är det någon som har blivit lurad kanske det kan vara till hjälp vid eventuell utredning.

/Johan
 
Raderat uppgifter som lämnar ut enskild person.

Bra.

Speciellt då det visade sig vara identitetsstöld (igen).

Förklaring till er andra:

Jag anmälde inlägget för brott mot PUL. Tycker det är fel att hänga ut någon i allmänhet utan att denne får försvara sig. Dessutom, i såna här fall är det ofta någon annans än skurkens uppgifter som dyker upp.
 
Hej tänkte informera om att jag kontaktade en person som uppgav att han hette X Svensson på en blocket annons. .
Har nog en likadan på blocket som sålde en 7d billigt inget nummer så jag mejlade honom
ett par gånger fick svar ett par dar senare som han sa att han var i Sundsvall helt plötsligt och inte Stockholm och hade kameran med sig och kunde skicka den istället genom säker betalning på nätet.
?1: Annonsen borta på blocket innan jag fick svar
?2: Han svarade på två av mina mejl med exakt samma svar att han var i Sundsvall
?3: nr som jag fick i mejl 0739981534 går ej någonstans
?4: har skickat ett gäng mejl om att jag vill vänta tills han kommer hem, men inget svar

Namnet är R*** Bachir i mejlet.
 
Har nog en likadan på blocket som sålde en 7d billigt inget nummer så jag mejlade honom
ett par gånger fick svar ett par dar senare som han sa att han var i Sundsvall helt plötsligt och inte Stockholm och hade kameran med sig och kunde skicka den istället genom säker betalning på nätet.
?1: Annonsen borta på blocket innan jag fick svar
?2: Han svarade på två av mina mejl med exakt samma svar att han var i Sundsvall
?3: nr som jag fick i mejl 0739981534 går ej någonstans
?4: har skickat ett gäng mejl om att jag vill vänta tills han kommer hem, men inget svar

Namnet är R*** Bachir i mejlet.


-Svarade på en annons via blocket i förrgår och säljaren ringde upp mig dagen efter med nummer 0739981534 som nämns i inlägget ovan.

-Säljaren kallade sig "PETER" i annonsen.

-Kamerapaketet han sålde var väldigt billigt, för bra för att vara sant. Försökte idag hitta hans namn eller någon info via telefon-nummret då vi igår valde att möjligtvis köra på "internetgiro.se" pga avståndet mellan oss. Första google-träffen var fotosidan och denna tråden.

-AFFÄR AVSLAGEN.
-Tack fotosidan.se och ovanstående medlem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.