Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Missnöjd med nytt sandisk 32gb Sandisk kort!

Produkter
(logga in för att koppla)

flipp_90

Aktiv medlem
Idag var jag och köpte ett nytt minneskort till min 60d. Ett sandisk Ultra 32gb 30mb/s klass 6 för 399:-

När jag kom hem testade jag hur snabbt det arbetade och blev minst sagt besviken! Mitt nya klass 6 kort lyckades ta 14 raw bilder och sedan lagra dem på 48 sekunder och mitt gamla sandisk klass 4, 15mb/s kort lyckades göra samma sak på bara 25 sekunder!

HUR kommer detta sig?!
 
Idag var jag och köpte ett nytt minneskort till min 60d. Ett sandisk Ultra 32gb 30mb/s klass 6 för 399:-

När jag kom hem testade jag hur snabbt det arbetade och blev minst sagt besviken! Mitt nya klass 6 kort lyckades ta 14 raw bilder och sedan lagra dem på 48 sekunder och mitt gamla sandisk klass 4, 15mb/s kort lyckades göra samma sak på bara 25 sekunder!

HUR kommer detta sig?!

Prova igen när du använt det några gånger. Nya korts döda ytor måste upptäckas av kontrollern. Misslyckas en skrivning tar det mångdubbelt med tid att skriva om, du förlorar ingen bild men jobbet måste göras om.
 
Prova igen när du använt det några gånger. Nya korts döda ytor måste upptäckas av kontrollern. Misslyckas en skrivning tar det mångdubbelt med tid att skriva om, du förlorar ingen bild men jobbet måste göras om.

hmmm, måste kameran "köra in" kortet eller räcker det med att jag fyller kortet med data genom min dator?
 
hmmm, måste kameran "köra in" kortet eller räcker det med att jag fyller kortet med data genom min dator?

Datorn räcker bra men varför inte bara använda det? När du fotat 32 gig har du använt hela ytan även om du bara fotar 2 gig i taget.

Jag har råkat ut för exakt samma sak, det är rätt risiga kort som gör så här så jag är lite förvånad över leverantören.

Gör dina andra kort av samma storlek likadant eller är det bara detta?
 
Jag har hört om flera som haft samma problem med SD-kort som är större än 16 GB, men jag vet inte vad det beror på.
 
Nu har jag fyllt kortet med data och sedan tömt det.... fortfarande ingen förbättring...

När jag för över filer til det från datorn via intern sd-läsare i datorn går det också långsamt,då jag komemr upp i 8mb/s. Med mitt sandisk 4gb 15mb/s klass 4 kort kommer jag upp i utlovade 15mb/s.

Är det helt enkelt nått fel på kortet?!
 
Nu har jag fyllt kortet med data och sedan tömt det.... fortfarande ingen förbättring...

När jag för över filer til det från datorn via intern sd-läsare i datorn går det också långsamt,då jag komemr upp i 8mb/s. Med mitt sandisk 4gb 15mb/s klass 4 kort kommer jag upp i utlovade 15mb/s.

Är det helt enkelt nått fel på kortet?!

Lämna tillbaka det, så stora kort brukar levereras i snabbare versioner.
 
Prova igen när du använt det några gånger. Nya korts döda ytor måste upptäckas av kontrollern. Misslyckas en skrivning tar det mångdubbelt med tid att skriva om, du förlorar ingen bild men jobbet måste göras om.

Va?? Jag är mer än lite skeptisk. Har du någon källa till det?
 
Va?? Jag är mer än lite skeptisk. Har du någon källa till det?

Mig själv.

Har haft några dåliga kort och kameran skriver då om bilden en, eller tom flera gånger innan den lyckas. Kortet har varit risit initialt men efter första varvet sen varit helt ok.

Normalt märker man inte detta utom om man fotar långa serier eller håller koll på skrivlampan.
 
Ingen annan som råkat ut för att ett stort kort (32 GB 95MB/s) är slöäare än motsvarande 16 GB?
 
Idag var jag och köpte ett nytt minneskort till min 60d. Ett sandisk Ultra 32gb 30mb/s klass 6 för 399:-

När jag kom hem testade jag hur snabbt det arbetade och blev minst sagt besviken! Mitt nya klass 6 kort lyckades ta 14 raw bilder och sedan lagra dem på 48 sekunder och mitt gamla sandisk klass 4, 15mb/s kort lyckades göra samma sak på bara 25 sekunder!

HUR kommer detta sig?!

Har du formaterat kortet i din egen kamera?
Det är något av det första man bör göra med alla minneskort.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.