Annons

Misslyckad sköljning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

På sistone har jag framkallat lite svartvit film på egen hand och ibland har resultatet blivit utmärkt, men ibland mindre lyckat.

En sak som jag blir fundersam över är att det i vissa fall har blivit rester från kristaller kvar efter sköljningen, vita fläckar som ser lite ut som vita växtceller i mikroskop, trots att jag sköljer i ungefär samma tid (tio min). Det verkar ha blivit värre med tiden. Kan det bero på att jag inte har bytt fix på ett tag? Själva fixen i sig fungerar bra, men kan den ackumulera restprodukterna som blir svårare att skölja bort allteftersom?

Finns det någon annat tips för en lyckad sköljning?

Sedan undrar jag hur jag ska åtgärda detta nu. Jag har tre rullar som har torkat, varav en är nedklippt. Kan man skölja dem på nytt och rekommenderas i så fall särskild sköljvätska?

Tack på förhand!

Vänliga hälsingar
Hannes Theander

Jag tycker att det låter som torkfläckar orsakade av att det finns kalk eller något liknande i vattnet.
Jag brukade försiktigt dra filmen mellan pek och långfinger för att dra av så mycket vatten som möjligt. Ett drag uppifrån och ner.
Med ett rent och mjukt hushållspapper kan man också försiktigt torka av den blanka sidan, inte emulsionen.
Det finns prylar att köpa, men på min tid ansågs ovanstående vara det bästa.

Jag har haft samma problem som dig, och knepet är att torka av filmen efter sköljning. Som tidigare sagt är det den blanka sidan som ska torkas. Du märker om du tar fel sida, för då 'glider' det dåligt, det glider väldigt bra på den blanka sidan.

Det finns speciella svampar för detta ändamål, men det har aldrig fungerat för mig, det som fungerat bäst är hushållspapper, toapapper funkar också, men det luddar mer. Kom bara ihåg att torka bort luddet med någon fin duk innan du stoppar in filmen i förstoringsapparaten.

Det sägs även att det finns någon slags vätska som du droppar i för att få bukt med problemet, jag tror den kallas för 'vätmedel' och finns exempelvis på photax. Jag har inte provat denna.

Du kan ju prova att skölja på nytt, alternativt försöka torka bort fläckarna med vatten och disktrasa eller dylikt.

Lycka till!

/Tommy

Mja, 10 min sköljdtid tycker jag låter ALLDELES för kort. När jag höll på (visserligen längesedan nu) sköljde jag under 30 min, och det med tempererat vatten.

Det går fint att skölja om film, fast det blir ju väldigt besvärligt ifall du har klippt ner den.

Du behöver klargöra ifall det är kalkfläckar eller fixersaltkristaller du ser. Är det det sistnämnda så har du alldeles för kort sköljtid (vilket verkar sannolikt i ditt fall). Kodak HCA förkortar sköljtiden märkbart (använde det dock aldrig själv).

Jag använde vätmedel i sista sköljvattnet, och sedan höll jag filmremsan mellan utsträckta händer och skakade av så mycket av vattnet det gick. Funkade fint för min del, dock bor jag på västkusten där vattnet uppenbarligen har låg kalkhalt. Har man problem med kalkfläckar kan man använda avjoniserat vatten i sista sköljen.

En droppe Yes i sista sköljvattnet och en filmavtorkare funkar för mig.

Samma här, i med nån droppe yes när du sköljt klart (minst 20min är min egna regel) agitera burken försiktigt några sekunder innan du tar upp spiralen. Jag brukar bara skaka spiralen från den största vattenmängden. Jag har aldrig problem med torkfläckar längre.

10 min funkar OM man använder sköljslang.
En speciell liten slang med lufthål och nivåmarkeringar. Den var dyr som skam men minskar vattenmängden o du vet att det blir rätt flöde.

Jag kör 30 min med en avsedd slang, men min är nog bara för att få ett korrekt vattenflöde från botten och uppåt i framkallningsdosan. I och för sig kan man inte ha ett för stort vattentryck på så man sparar nog vatten med den också.

Jag vet inte. Min är säkert 20 år gammal. Kanske var Paterson som tillverkade den. Röd slang med en genomskinlig "kon".
Prova att maila B&H eller Silverprint, vill du så kan jag ta en bild på min o skicka dig.

Jag kör 30 min med en avsedd slang, men min är nog bara för att få ett korrekt vattenflöde från botten och uppåt i framkallningsdosan. I och för sig kan man inte ha ett för stort vattentryck på så man sparar nog vatten med den också.
Om den har ett hål för att suga in luft så har den en funktion till. Luften ser till att vattnet fysiskt kommer åt överallt mycket bättre. Det gör att du kan halvera sköljtiden, eller min som det stod på förpackningen: 10 minuter.
Patersons vita sköljslang har inte den funktionen.

Aha, det visste jag inte! Min är en Jobo No 3350, röd slang, svart gummianslutning till kran, genomskinlig kon med lufthål och streck som kan vara nivåmarkeringar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar