Annons

Misslyckad firmware uppgradering kostar 3000 + moms

Produkter
(logga in för att koppla)

fougner

Medlem
Jag misslyckades med min firmware uppgradering på min 30D förra helgen (1.0.4 -> 1.0.5) kameran går inte att få igång. Trodde att det bara skulle vara för verkstaden att ladda på en ny på ett smart sett. Men orden ifrån verkstaden lyder att man är tvungen att byta huvudkort i kameran á 1260 + arbete 1750 och detta + moms såklart.

Att jag på något sätt misslyckades även om jag försökte följa instruktionerna till punkt och pricka har jag egentligen inga kommentarer på utan det det man blir förvånad över är att det skall till så mycket jobb för att få det fixat.

Är det någon som har varit med om detta eller har ytterligare kommentarer.
/Tony
 
Jag beklagar det inträffade, och har själv aldrig haft haveri i en kamera, men vet att det när det gäller andra datorprylar ofta är så att varan i praktiken är kass när BIOS:en (Kortet eller varans grundprogrammering) misslyckas. Kort sagt så är det helt enkelt så att den inte klarar av att hantera nytt data eftersom den logiken som ska hantera det helt enkelt inte finns eller inte fungerar. En del produkter har en "grundinformation" hårt kodad på kortet, och i de fallen kan man ofta göra en återgång till ursprungskonfigurationen, men det är nog inte så vanligt som man skulle kunna önska. Så jag tror inte att Canon kör upp dig, utan det är nog dessvärre sant som dom skriver.
 
Hej Håkan.
Jag tror väl inte att verkstaden kör upp mig, även om jag fick jaga dom och det tog en vecka innan dom kunde återkoppla till mig gällande pris och vad som behöver göras.

Jag är mer trött på den mjukvarulösningen dom valt att göra. Precis som du säger så finns det andra lösningar som skulle vara mer praktiska. Har själv jobbat med mjukvara i en massa år och blir lätt förvånad när sådant här händer.

/Tony
 
fougner skrev:
Hej Håkan.
Jag tror väl inte att verkstaden kör upp mig, även om jag fick jaga dom och det tog en vecka innan dom kunde återkoppla till mig gällande pris och vad som behöver göras.

Jag är mer trött på den mjukvarulösningen dom valt att göra. Precis som du säger så finns det andra lösningar som skulle vara mer praktiska. Har själv jobbat med mjukvara i en massa år och blir lätt förvånad när sådant här händer.

/Tony

Det kan jag ju bara hålla med om... Särskilt när dom väljer att släppa firmwareuppgraderingar "löst". Hade ju varit smidigt att kunna fixa det så, och antagligen hade det inte kostat många kronor per kamera extra, men i dessa tider jagas väl varje krona i tillverkningsledet.
 
Jag tycker att det är oacceptabelt att en misslyckad firmwareuppgradering skulle kunna förstöra något i kameran på det sättet.
Att det skulle kunna resultera i att man måste få hjälp från Canon för att installera om kan jag förstå men att något skulle gå sönder för gott är inte acceptabelt.
Du har ju inte kopplat in kameran direkt i vägguttaget eller nåt annat tokigt

Fast när jag tänker efter så borde jag väl inte bli förvånad.
Är det nån som tror att Canon tänker ändra information vid nedladdning av ny firmware?

typ "Tänk på att kameran kan packa ihop när du använder Canons programvara!"
 
fougner skrev:
Jag misslyckades med min firmware uppgradering på min 30D förra helgen (1.0.4 -> 1.0.5) kameran går inte att få igång. Trodde att det bara skulle vara för verkstaden att ladda på en ny på ett smart sett. Men orden ifrån verkstaden lyder att man är tvungen att byta huvudkort i kameran á 1260 + arbete 1750 och detta + moms såklart.

Att jag på något sätt misslyckades även om jag försökte följa instruktionerna till punkt och pricka har jag egentligen inga kommentarer på utan det det man blir förvånad över är att det skall till så mycket jobb för att få det fixat.

Är det någon som har varit med om detta eller har ytterligare kommentarer.
/Tony

Verkar dock fullständigt obegripligt att mjukvara skulle kunna förstöra hårdvara.
En driver för t.ex bildskärm kan skicka felaktiga (för starka) signaler till en skärm men i en kamera....mja.
Kamerans startkretsar, troligt vis nån typa eeprom, är designade för att vara uppgraderingbara av användaren. Den delen som agerar som laddare av den nya programvaran borde inte påverkas. I synnerhet inte samtidigt som huvudprogramvaran uppgraderas.
Men, men, ingenting är väl omöjligt.

/ E
 
Enicar skrev:
typ "Tänk på att kameran kan packa ihop när du använder Canons programvara!"
Det står redan, "A power failure during the firmware writing operation may disable the camera.".

Det mest anmärkningsvärda tycker dock jag är att man faktiskt lastar över ansvar och kostnad på kunden även om det faktiskt skulle vara fel på programvaran: "THE ENTIRE RISK AS TO THE QUALITY AND PERFORMANCE OF THE SOFTWARE IS WITH YOU. SHOULD THE SOFTWARE PROVE DEFECTIVE, YOU (AND NOT CANON, CANON’S SUBSIDIARIES AND AFFILIATES, THEIR DISTRIBUTORS AND DEALERS) ASSUME THE ENTIRE COST OF ALL NECESSARY SERVICING, REPAIR OR CORRECTION".
 
Trist av tillverkaren!

Canon är nog inte så olik andra tillverkare. Rent generellt håller jag med en föregående talare - det är ju faktiskt år 2008!! Det finns lösningar på den här typen av problem, och det har funnits ett bra tag.
Att ha ett "speglat" BIOS som man kan göra reset till om en uppgradering skulle misslyckas finns inbyggt på de flesta moderna PC moderkort idag.
Visserligen tillverkar Canon inte moderkort men...:-/
Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara några större kostnader att ha denna 'feature' inbyggd.
Tråkigt att man väljer att ge användare möjlighet att uppgradera samtidigt som man undviker att försöka förebygga de mest fundamentala misstag som en användaren kan göra.
 
Självklart är det inte något Canon-specifikt problem även om det i det här fallet råkade vara en Canon som packade ihop.

Varför skulle Canon (eller någon annan kameratillverkare) lägga ner kostnader på någon form av hårdvarufailover när en misslyckad uppgradering lika får betalas av användaren? Ligger liksom inte i deras (ekonomiska) intresse och speciellt inte eftersom de flesta kameraköpare gnäller över att det är för dyrt.

Nej jag försvarar det inte utan konstaterar bara att så här ser det ut.
 

Det var som f,,n

Jag är tydligen alltför godtrogen i sådana situationer.

Tack för informationen
Pa
 
Kan tänkas att kortet skickas iväg och "refurbas", dvs i detta fall får mjukvara inladdad på rätt sätt. Alla serviceverkstäder har knappast utrustningen för att göra det. Knappast varje dag det händer.

Be att få behålla utbytta delar så att de inte kan tjäna pengar på dem flera gånger.
 
Då var detta problem ur världen.

Har haft kameran på verkstad sedan 18 feb och fick tillbaka den idag, 31 juli, med orden att den är för dyr att fixa.
Nu visar det sig att den även är fuktskadad och det är anledningen till att den brakat ihop. Fler kort måste bytas i kameran och det är inte värt kostnaden att göra detta.

Nu visar det sig också att försäkringen inte täcker fuktskador i elektroniken, hon jag talade med beklagade sig själv över att hennes mobiltelefon minnsann också blivit fuktskadad och hon fick inte heller ut något på försäkringen, gissa om jag blev gladare av hennes ursäkter...

Så här står jag nu med en trasig 30D och eftersom jag inte är miljonär direkt så får jag nog börja spara till en ny kamera.

Jag vill inte alls kasta skit på någon med detta inlägg bara skriva av mig lite eftersom jag är lite besviken.

Angående fuktskadan så kan jag väl tänka mig att så kan vara fallet eftersom jag haft kameran med mig på diverse olika tillställnigar och ute i naturen, det är liksom min tanke med mitt fotograferande. Därmed inte sagt att jag varit oförsiktig på något vis men som reparatören menade så behövs det inte mycket fukt för att elektroniken skall krascha.

Skydda er utrustning och nu kanske man skall tänka till en gång till innan man tackar nej till erbjudandet att teckna dessa extra försäkringar som erbjuds i samband med inköp av sina dyrbara elektroniska apparater man tror lätt att en "drulle försäkring" täcker mer än vad den gör.
 
fougner skrev:
Skydda er utrustning och nu kanske man skall tänka till en gång till innan man tackar nej till erbjudandet att teckna dessa extra försäkringar som erbjuds i samband med inköp av sina dyrbara elektroniska apparater man tror lätt att en "drulle försäkring" täcker mer än vad den gör.
Jag har en drulleförsäkring på Länsförsäkringar som ska täcka vattenskador. Den kostar ungefär 5% av försäkrat värde per år. Du bestämmer värdet och råkar du ha sönder saker så ska försäkringen täcka upp till det värde du har försäkringen på. Den är alltså inte knyten till en speciell sak, jag har skickat in serienummer på alla kamerasaker jag äger till dem.
Detta är ju betydligt billigare och smidigare än om jag skulle ta Solids försäkring som man får hem när man handlar på Scandinavian Photo (fick man förr iaf). Den är dyrare och knuten till en speciell sak.
 
5 ½månad ?

Ja nu var det visst möjligen delvis självförvållat men det är ändå svårt att ta till sig att det kan ta mer än 5månader att få ett besked.
Undrar om du inte haft oturen att Canon bytt verkstad under tiden så det har nog inte varit prio 1 att undersöka din kamera.
F.ö. så tycker jag det låter som om du borde ha en riktigt vatten- och stötskyddad kamera för vissa tillfällen.
 
Jonas: Tack för tipset, måste erkänna att jag sitter och konsultar på Länsförsäkringar nu men inte har dom som försäkringsbolag..ännu.


Jag lämnade först in kameran på Canons verkstad men när dom inte hört av sig efter en och en halv vecka så tyckte jag att dom var lite oproffsiga så jag åkte och hämtade tillbaka kameran innan dom ens börjat titta på den. Sedan lämnade jag in den hos en lite mindre foto verkstad som kändes lite mer "tjenis" och jag fick ett bättre förtroende för dom men det slutade med att dom inte lyckades klara av jobbet och dom själva lämnade över kameran till Canon verkstaden.........


Hur som helst, en EOS40D ligger väl närmast till hands eftersom jag har Canon prylar som jag vill kunna använda på nästa kamera och den är fläckvis tätad ialla fall.

Jag såg för några nummer sedan i Tidningen Foto att Jan Almlöf under ledaren visade en bild på Felix eller Felix EOS 1:a som var klädd i någon vädertätande kamouflage färgad historia, någon som vet mer om vad detta klädesplagg till kameran kan hittas och om det finns till småsyskonen EOS?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.