ANNONS
Annons

Missljudande IS på EF-S 17-55

Produkter
(logga in för att koppla)

antonlindstrom

Aktiv medlem
Så var man och hämtade paket imorse, väldigt roligt förståss.

Gluggen känns bra, och jag tror att den fungerar som den skall. Det som är konstigt är att det kommer något skrapljud när IS jobbar. Något jag aldrig hört på mina andra gluggar.

Någon mer som har detta? Bör jag göra något åt det eller är det normalt?

Mvh, Anton

Lite låter alla, fast somliga så svagt att man får lägga örat intill för att höra.
Svårt att läsa sig till om ljudet du hör är normalt.

Jo, brukar vara ett smått "klonkande" och knastrande, har det varit på mina andra. Det här är ett tydligt ljud, utöver det som jag hört innan.

Låter nästan lite som när man trycker in nedbländningsknappen (nere till vänster om objektivet på kameran) så att lamellerna åker fram, fast ungefär dubbelt så högt.

Senast ändrad:
I mitt EF-S 17-55/2.8 var IS i princip ljudlöst, då jag aldrig hörde den. I mina vita Canon-objektiv kunde jag alltid höra IS tydligt när den satte igång och när den var igång, men aldrig på 17-55:an. Jag tänkte att det kanske berodde på att den inte behövde justera så mycket med 17-55, eftersom det inte var teleläge. Men ljudnivån kanske skiljer sig mellan exemplaren, eftersom du har annnan erfarenhet av samma modell?

I mitt EF-S 17-55/2.8 var IS i princip ljudlöst, då jag aldrig hörde den. I mina vita Canon-objektiv kunde jag alltid höra IS tydligt när den satte igång och när den var igång, men aldrig på 17-55:an. Jag tänkte att det kanske berodde på att den inte behövde justera så mycket med 17-55, eftersom det inte var teleläge. Men ljudnivån kanske skiljer sig mellan exemplaren, eftersom du har annnan erfarenhet av samma modell?

Jo, mitt låter den saken är klar. vad jag kan läsa mig till är att denna modellen ska vara väldigt tyst och det får mig att undra om allt står rätt till. blir nog en sväng och prova andra ex imorgon och få rätt på detta. funktionaliteten är det inget fel på.

Så var man och hämtade paket imorse, väldigt roligt förståss.

Gluggen känns bra, och jag tror att den fungerar som den skall. Det som är konstigt är att det kommer något skrapljud när IS jobbar. Något jag aldrig hört på mina andra gluggar.

Någon mer som har detta? Bör jag göra något åt det eller är det normalt?

Mvh, Anton

Har bara upplevt mitt 17-55 som knäpptyst...men testade lite extra innan jag skrev detta svar...och IS är knäpptyst!

Samma här, mitt 17-55 är väldigt tyst. Om ditt är nytt så borde du snacka med säljaren.

Mitt 70-300 IS har alltid låtit lite mer än 17-55, men nu har det också börjat skorra lite. Vet inte om det betyder att det är på upphällningen, men det låter inte så förtroendeingivande.

Var inne på Japan photo, båda säljarna där tyckte det lät normalt.

Var även inne på Rajala som inte tyckte det var något att bry sig om, testade även deras demo-ex som lät sju resor värre.

Visst, det låter. Men det kan jag stå ut med, sålänge det inte tyder på att det är något fel på grejerna. Kanske är man lite extra nojig när det är helt nya grejer som avger ljud man inte är van vid!

Mvh, Anton.

Var inne på Japan photo, båda säljarna där tyckte det lät normalt.

Var även inne på Rajala som inte tyckte det var något att bry sig om, testade även deras demo-ex som lät sju resor värre.

Visst, det låter. Men det kan jag stå ut med, sålänge det inte tyder på att det är något fel på grejerna. Kanske är man lite extra nojig när det är helt nya grejer som avger ljud man inte är van vid!

Mvh, Anton.

Jag har två is-gluggar, den ena en 24-105 och den andra en 70-200.
24-105 is:en är rätt tyst, typ ett elektriskt ljud litet klonk.
70-200 låter dess mer, mycket klonk och skrammel. Trots detta är is-enheten i denna optik helt nybytt

Jag har två is-gluggar, den ena en 24-105 och den andra en 70-200.
24-105 is:en är rätt tyst, typ ett elektriskt ljud litet klonk.
70-200 låter dess mer, mycket klonk och skrammel. Trots detta är is-enheten i denna optik helt nybytt

Jo, har en 100-400 L IS också, och i denna är det samma klonkande ljud, dock utan skrapljudet. Detta bortsett från fokuseringsljudet som trots allt finns även om det är väldigt lågt.

Jag trodde mig veta hur stabilisatorljudet låter, vilket är ett klonkande följt av ett ljud som jag liknar vid en gammal hårddisk fast mycket lägre. Det som oroade mig var detta skrapljud som infinner sig precis när stabilisatorn sätter igång (halvtryck på avtryckaren) och precis då den slutar arbeta (släpp av avtryckaren). Ljudet uppstår inte när IS är avstängt alls och hörs tydligt om det är tyst i rummet.

ANNONS