Annons

Missfärgade kopior

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Hej

Jag har haft ett par kopior uppsatta på kylskåpet och efter ett tag så märkte jag att kanterna på fotona började bli missfärgade. Sedan när jag kollade noggrannare så såg man att hela fotot började bli så här och var. Nästan som i ett mönster.

Som ni ser på den bifogade bilen så har dom gulnat här och var. Eller orange/brun kanske man kan kalla det. Även lila missfärgningar finns men dom syns inte lika bra på bilden här på datorn.

Varför har detta hänt tror ni? Och varför?

Kopiorna är framkallade enligt konstens alla regler. Det är plastpapper, runt 1 min framkallare, 30 sek stoppbad och 5 min kodax universalfix, sköljer 5 min.

Det inget fönster som vätter mot kylskåpet så de har inte utsatts för direkt soljus..Alla mina kopior jag gjort har inte blivit så här heller, fast några fiberpapperskopior har fått missfärgningar med. Trots att dom legat i ett rum i källaren.

Tråkigt förresten att photax skurit ner på sitt sortiment.

Bilagor

• _DSC0199.jpg
    _DSC0199.jpg
    46.9 KB · Visningar: 212
  • _DSC01992.jpg
    _DSC01992.jpg
    30.2 KB · Visningar: 211
Bilderna är otillräckligt fixerade. Kan vara för kort tid, för dålig agitering i fixbadet eller förbrukat/för gammalt fix. Ett tips: Kör med tvåbadsfixering, halva tiden i de båda baden. I det första badet har du andrabadsfixet från föregående session, och i det andra badet har du helt nytt fix. Tror att du slipper dina problem då.

Bilderna är otillräckligt fixerade. Kan vara för kort tid, för dålig agitering i fixbadet eller förbrukat/för gammalt fix. Ett tips: Kör med tvåbadsfixering, halva tiden i de båda baden. I det första badet har du andrabadsfixet från föregående session, och i det andra badet har du helt nytt fix. Tror att du slipper dina problem då.

Okej är det så det ligger till!

Alltså det står ju att fixet ska ändra färg när det är utgånget men jag vet inte... jag har aldrig sett någon nyansskillnad men det kanske är svårt att se i just mitt mörkrum.

Jag gör i ordning en liter med fix i mitt bad när jag framkallar kopior - hur många bilder skulle du säga att det räcker till innan man måste byta (eller börja fixera längre)? - Du som har erfarenhet =)

Jag pratar mindre bilder nu 10 x 15 cm och däromkring.

Jag känner inte till något fix som ändrar färg när det är förbrukat. Stoppbad med indikator gör däremot det. Om du vill ha reda på hur många kopior fixet räcker till ska du läsa på förpackningen eller på tillverkarens datablad som brukar finnas på deras hemsidor. Där kan man läsa om olika tider, spädningar och kapacitét samt hållbarhet. Viktigt är att agitera bilden i fixet och se till att bilden ligger under ytan hela tiden. Ligger den stilla kommer bilddelar lätt ovanför ytan och fixeringen blir otillräcklig. Likaså kan det bli otillräckligt fixerat om flera bilder samtidigt fixeras och de klumpar ihop sig. Länk till Photax arkiverad sida för ditt Unifix:

http://www.photax.se/faktasidor/arkivet/arkiverad_unifix.htm

Där står att 1 liter brukslösning i spädning 1+9 räcker till 1,9 kvm eller 25 kopior i stl 24x30.

Det finns också stickor som visar silverhalten och därmed konditionen på fixet om man vill ha koll.

@Nils Bergqvist , Mattias Lundblad , Hans Lundberg.

Okej. Jag måste blandat ihop saker för jag trodde att både stoppbadet och fixet skulle ändra färg.

Men det är ju konstigt att mina bilder blivit bruna fastän jag fixat i 5 min. På flaskan står det 3-5 min har jag för mig. Eller just ja fixet måste varit förbrukat då.

Men okej men om vi säger att fixet ska hålla till 25 kopior. Och en bra tid är 5 min. Ska det då i teorin räcka med 5 min på såväl den första som 25:e kopian? Eller ska man öka fixeringstiden ju mer fixet är förbrukat?

Om man vill "rädda" dom kopiorna jag gjort, kan jag lägga dom i fix igen så försvinner det bruna och lilla eller är dom förstörda för evigt?

Hm ja, jag undrar om de kan ha fastnat i botten på fixbaljan eller i varandra så att fixet inte sköljts omkring ordentligt? Det är viktigt att det finns lite cirkulation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar