Annons

Missfärgad reflexskärm, normalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludix

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har lånat en reflexskärm av en bekant som jag lämnade tillbaka för inte så länge sedan. Jag har knappt använt skärmen, och visste inte ens att den innehöll en vit sida förens precis innan jag lämnade tillbaka den ( skärmen är en Lasolite med silverutsida och svart baksida, samt då en insida med en vit och en guldfärgad sida). Vad jag då märkte när jag öppnade skärmen och såg den vita skärmen på insidan, märkte jag att den hade en massa konstiga fläckar, ser ut som kaffefläckar. Jag och min bekant har kommit fram till att det antagligen är den guldiga skärmen som färgat av sig på den vita, och detta antagligen på grund av hög luftfuktighet i min lägenhet.

Jag var dock på Högskolan jag pluggar på idag för att hyra en reflexskärm åt honom som han kan använda i dagarna då han behöver en, och inser när jag packar upp skolans två lasolite skärmar att dom är också missfärgade, men inte riktigt lika mycket. Dessa har dock ingen riktigt guldig sida, utan den andra sidan är någon silver-guld-bronsaktig färg, så den har inte färgat av sig lika mycket.

Är detta normalt? Tanken va att jag skulle ersätta honom med en ny skärm eftersom det trots allt va jag som lånade den när den blev felfärgad, men jag blir ju lite fundersam på om det inte borde gå att reklamera? Ska verkligen den guldiga sidan färga av så lätt?

Alla produkter kan det naturligtvis bli något knepigt med nån gång, men det här förefaller att handla om ett systematiskt fel, dvs samma fel drabbar ett märkbart antal av samma eller liknande produkter.

Detta är knappast något normalt, och det är i varje fall absolut inte något acceptabelt. Det betyder ju att färgtemperaturen på det reflekterade ljuset inte kommer att vara riktigt konstant utan ändras med tiden.

Har inte sett något sådant här tidigare, även om jag själv visserligen inte haft några guldfärgade reflexskärmar, utan bara vita, silver, transparenta (dffusorer) och svarta (avskärmare) fram tills för fyra veckor sedan när jag köpte en vit / guldfärgad skärm (dock inte av fabrikat Lastolite). Gick och kollade den nyss, och det fanns inte minsta spår av någon avfärgning någonstans. Skärmen är dock i princip ny, och jag tog ut den ur plastpåsen först nu. Hos mig har den dessutom legat i en tämligen torr och varm lägenhet, så detta säger knappast någonting alls om vad som ev. kan komma att hända med tiden, speciellt ifall den skulle komma att lagras fuktigt.

Missfärgningen som uppstått på skärmen du lånade hade säkerligen uppstått på precis samma sätt även om den hade legat kvar hos ägaren. Anser därför att detta är en affär mellan ägaren och Lastolite. Han ska absolut kontakta Lastolite (kanske med dig som stöd/vittne), och beskriva dessa tre fall på ungefär samma sätt som du gjort i ditt inlägg. Hoppas att det löser sig. Även om garantitiden skulle ha gått ut så har din bekant tre års reklamationsrätt att hänvisa till.
.

Jag har fått bild från min kamrat på skärmen, den ser värre ut en jag mindes den faktiskt. Tänkte jag bifogar den så är det lättare o förstå än o skapa sig en bild baserat på vad jag skriver. Jag bifogar en bild på den andra missfärgade skärmen me.

Jag kan nästan svära att den inte hade dessa rynkigheter i missfärgningen innan, kan det vara typ en reaktion mellan färgen, tyget o luftfuktigheten som skapat de? Den verkar tämligen oskadd på de vita områdena och ser rak och slät ut. Jag tycker det är konstigt, en så dyr skärm tar skada baserat på luftfuktigheten, jag är mycket säker på att skärmen inte varit utsatt för direkt vätska då skärmen alltid ha legat ihopvikt i ett fodral som de oftast kommer i.

Bilagor

• WP_000107.jpg
    WP_000107.jpg
    6 KB · Visningar: 180
  • bild.JPG
    bild.JPG
    53 KB · Visningar: 163
Det där är förstås helt oacceptabelt. Ska ni absolut anmärka på.

Är den första bilden fotoskolans skärm, och den andra din bekants?
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar