Annons

Missfärgad reflexskärm, normalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludix

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har lånat en reflexskärm av en bekant som jag lämnade tillbaka för inte så länge sedan. Jag har knappt använt skärmen, och visste inte ens att den innehöll en vit sida förens precis innan jag lämnade tillbaka den ( skärmen är en Lasolite med silverutsida och svart baksida, samt då en insida med en vit och en guldfärgad sida). Vad jag då märkte när jag öppnade skärmen och såg den vita skärmen på insidan, märkte jag att den hade en massa konstiga fläckar, ser ut som kaffefläckar. Jag och min bekant har kommit fram till att det antagligen är den guldiga skärmen som färgat av sig på den vita, och detta antagligen på grund av hög luftfuktighet i min lägenhet.

Jag var dock på Högskolan jag pluggar på idag för att hyra en reflexskärm åt honom som han kan använda i dagarna då han behöver en, och inser när jag packar upp skolans två lasolite skärmar att dom är också missfärgade, men inte riktigt lika mycket. Dessa har dock ingen riktigt guldig sida, utan den andra sidan är någon silver-guld-bronsaktig färg, så den har inte färgat av sig lika mycket.

Är detta normalt? Tanken va att jag skulle ersätta honom med en ny skärm eftersom det trots allt va jag som lånade den när den blev felfärgad, men jag blir ju lite fundersam på om det inte borde gå att reklamera? Ska verkligen den guldiga sidan färga av så lätt?

Alla produkter kan det naturligtvis bli något knepigt med nån gång, men det här förefaller att handla om ett systematiskt fel, dvs samma fel drabbar ett märkbart antal av samma eller liknande produkter.

Detta är knappast något normalt, och det är i varje fall absolut inte något acceptabelt. Det betyder ju att färgtemperaturen på det reflekterade ljuset inte kommer att vara riktigt konstant utan ändras med tiden.