Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Missar fokus i makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Affe.R

Avslutat medlemskap
Var ute en sväng och skulle ta lite macro bilder då jag upptäkt att mitt minolta 100/300 xi funkar utmärkt med en +2 förstorings lins som "macro" objektiv . Men det är något som gör mig en aning konfunderad och det är att autofokusen får fnatt den söker fokus å den hittar skärpan men den låser inte när det är skarpt utan den låser i ytterläget så jag måste backa el gå framåt med kameran för att få skärpa el köra fokus manuelt .Beror detta på förstorings linsen ? El är det något som jag gör fel el går det inte att göra så som jag gjort ? Har prövat och kört kameran helt manuelt ( tid/bländare) o även i automatik lägen men samma sak . Körde med kameran på stativ
Kameran är en 550

Var ute en sväng och skulle ta lite macro bilder då jag upptäkt att mitt minolta 100/300 xi funkar utmärkt med en +2 förstorings lins som "macro" objektiv . Men det är något som gör mig en aning konfunderad och det är att autofokusen får fnatt den söker fokus å den hittar skärpan men den låser inte när det är skarpt utan den låser i ytterläget så jag måste backa el gå framåt med kameran för att få skärpa el köra fokus manuelt .Beror detta på förstorings linsen ? El är det något som jag gör fel el går det inte att göra så som jag gjort ? Har prövat och kört kameran helt manuelt ( tid/bländare) o även i automatik lägen men samma sak . Körde med kameran på stativ
Kameran är en 550
Ett tips är att aldrig använda autofokus vid makrofotografering. Jag använder alltid manuellt fokus och vaggar mig in i skärpa om jag står så till. Ligger jag ner med stöd så sätter jag skärpan manuellt med fokusringen. Problemet med att använda AF vid makro är att vissa saker är nära och så finns det annat omkring som också AF vill sätta skärpa på. Den vet inte riktigt var du vill sätta skärpan. Och börjar du sedan röra lite på dig så vill den sätta om skärpan och då vet den återigen inte riktigt vart du ska sätta den. Vad du sedan kör för exponeringsmetod P A S M spelar ingen roll, det påverkar inte AF:en. Sätt fokusen på manuellt och lär dig att jobba på det sättet så kommer du nå bättre resultat.

mvh/Ove

Macro is a manual sport - period.

Minolta AF xi 100-300 är inte det vassaste av objektiv för makro. Det har problem redan vid "vanlig fotografering" med att hitta AF om det finns störande saker i blickfånget. Ett lite grövre grässtrå lite närmare än huvudmotivet kan i olyckliga fall vara tillräckligt för att det skall "tappa greppet". Vid makro accentueras detta elände påtagligt.

Två strategier - helst i förening - är att använda ett renodlat makroobjektiv och mekaniska hjälpmedel ( stativ, tre-vägs huvud och inställningssläde/-ar ). Det finns några undervärderade makro på begagnatmarknaden - Consina och Tokina är två exempel som går att hitta för högst rimliga pengar.

Tack för dom snabba svaren Jodå ett riktigt macro kommer att införskaffas inom sinsom tid
Nu så vart de bara gjort på detta vis mest för att jag fick den där förstorings linsen och tyckte d kunde vara kul och testa och vart ju som sakt lite fundersam över autofokusen . Men nu när ni säger att det blir problem med saker runt omkring så säger det ju nästan sig självt att fokusen får problem då avsånden mella olika saker minskar man behöver ju bara tänka på hur det blir med ett vanligt förstorings glas när man fokuserar själv det behövs ju inte mycke där heller innan det blir oskarpt

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto