Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Missade fototillfällen som ni fortfarande svär över?

Produkter
(logga in för att koppla)

johnsve

Medlem
Jag tycker att det vore lite roligt att höra om tillfällen då ni missade en kanonbild eftersom ni inte hade kameran med er...

För ett par år sedan åkte jag förbi en byggarbetsplats där man hade sprängt bort en väldigt stor bit berg, från överkanten var det kanske 10-12 meter ner till botten, 25 meter brett skulle jag tro. Arbetsplatsen var helt tom när jag åkte förbi, inga maskiner alls, utom en hyr-skylift med en kille i korgen. Killen hade ett spett i händerna som han knackade loss lösa stenflisor med. "Tja, det tog ju ett par månader, men..." Han var naturligtvis väck när jag kom tillbaks. *suck*

Byter ämne direkt

Mitt problem är att jag inte släpar med mig 100-kilosryggsäcken.

Det som ger missade bilder då är att det sitter fel glugg på huset.

En gång när jag skulle besöka en majbrasa kom en stor rackarälg gående på ängen.
Den gången (otroligt!) hann jag hämta både 300mm och stativet, som jag "aldrig"annars har med.

Roben

Åkte från uppsala en kväll, solnedgång med dimma över åkrarna mot enköping med några rådjur ute och tittade lite försiktigt. kanonbild som jag naturligtvis missade.

Annars så håller jag med föegående att det ofta är "fel" objektiv som sitter på.
Är det någon som har en 16-600/2,8L IS USM jag köper den på stört :)

Det var en period, förra hösten tror jag, då hemflygande sångsvanar gjorde lågflygningar över hustaken i byn. Man hörde ett trumpetande som närmade sig, ett svisch, tittade upp där flög två eller tre i formation. Kanske 20-50 meter över markytan.

Enda gången jag såg dem i dagsljus satt jag, utan kamera i en bil ca femhundra meter hemifrån. Arrgghh...

30 minuter sen. Ovädersljus med koboltblå himmel. Förvisso hade jag kameran med mig, men inte motivet. När jag hade fått på mig M59or och gummistövlar och kommit ut i bilen på väg till mitt projektträd hade molntäcket brett ut sig över även den del av himlen som huserade moder sol och ljuset var väck.

Fick gäster precis då himlen var som bäst Jim, vi bor ju på samma ställe nästan.

Jag ville så gärna ut och fota, och fast med släkten blev man.

Annars har våran granne rivit ett gammalt hus för ca tre år sedan. Skorstensstocken var det ända som var kvar. På spiselhyllan stod tre öl. Tänkte för mig själv att "det tar jag imorgon". Men dagen efter så stod det ett hus runt skorstensstocken. Ett modulhus går snabbt att ställa ipp. :-(

senast för någon dag sedan kom jag cyklandes med kameran/stativ på ryggen. Då får jag syn på en älg 50meter bort som dricker vatten ur en kanal.
Vi stod helt still och tittade på varandra länge tills jag försiktigt började sträcka mig efter kameran. Då vände hon sig och gick ett par steg. sedan satte hon fart in i skogen.

Kommer nog dröjja ett tag innan jag smälter det motivet.

Jag grämer mig över när jag på någr meters håll såg flera grävlingar vid ett gryt.
Eller när jag stod öga mot öga med den allra största vildsvinsgalt jag någonsin har sett.

En annan sak jag grämer mig över var när Gripen störtade. Jag stod där på bron utan kamera...

men man får väll alltid ha med kameran så är man säker.

mvh
jonas

Kul diskussion... Hmmm, det är ju så många gånger.

Ofta går jag och suger på ett motiv/en bildidé, på stan exempelvis, ett par dagar. Hinner bli riktigt "hooked" på den.
När jag väl släpar med mig kameran och riggar upp och tittar i kameran, så ser jag plötsligt att det *inte alls* är någon rolig/bra bild. Bara att packa ihop igen... Det är nästan ännu mer frustrerande, tycker jag.

På senare tid har jag försökt lära mig att "vårda" mina missade bilder. Eftersom jag ändå inte tog dem, så kan jag likaväl göra dem "oändligt bra" istället -- ett "minnenas album" där man är enväldig kung! :)
-Christian

I slutet på 80-talet spelade lokala band i ett övergivet gammalt vackert hus mitt i stan. Strömmen snodde de från grannhuset. Ganska olagligt alltså.
En kväll skulle en av mina kompisars band spela, så jag hängde med. -Ta med dig kameran, sa han. -Nä faan, orkar inte, jag vill ju festa! sa jag.

Var där, kollade när de spelade. Sedan drog jag vidare till nåt disko.
Vaknade på morgonen, gjorde kaffe. En kompis ringde och sa att huset som svartklubben låg i brann upp på natten. Hur elden uppstod vet ingen. Men ryket säger att folk sov över där och frös på natten och skulle göra en brasa... Ingen skadades lyckligtvis.

Men tänk om jag hade tagit med mig kamera; ett klassiskt hak, sista natten, sista festen.

Ibland är man så jäkla slö och korkad!

Bodde på Maui Hawaii 1997 för att vindsurfa.
Vissa dagar då vågorna var löjligt stora, satte man sig bäst på kullen vid Ho'okipa Beach park och tittade på skådespelet. Ångrar att jag inte plåtade mer...detsamma gäller hela Maui.
Det är väl bäst att åka tillbaka antar jag!

Oops, höll på att glömma en till!

Råkade köpa på mig 400-film innan Fraser Island, Australien förra våren. Faaaaan, säger jag bara. Det var ju mulet direkt=överexponerings-frenzy!...å dit kommer jag nog aldrig åka igen...

/David

Först och främst JAS vertikallandning på Långholmen under vattenfestivalen. Stod mitt på bron med hur bra sikt som helst... Hade ju lätt finansierat resten av kamerautrustningen...

Sedan i tidigare i höstas. Skrapan i Kista sedd från Rinkeby. Morgondisen gjorde att inget av dalen syndes utan det var som ett hav av dis och så längst bort reste sig skrapan med sina lyftkranar mot horisonten. Hade blivit en guldbild om jag bara hade orkat, kameran var med men jag var för morgontrött och på väg till jobbet...

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar