Annons

Miss vid framkalln HCA ist f FIX

Produkter
(logga in för att koppla)

dadlas

Aktiv medlem
Missade idag och hällde HCA efter framkallningen. Sedan sköljning som vanligt efter fix tills jag kom på att jag aldrig hade fixerat. Chansade och fixerade filmen och sedan HCA igen och sköljning och döm om min förvåning så verkar det ha gått bra! Någon kemist kan säkert förklara . JAg trodde att HCA skulle fräta bort silvret men det tycks inte vara fallet som tur är. Tror ändå det är bäst att hoppa över det här extra steget men det kan ju vara bra att veta att det funkar ändå.

Missade idag och hällde HCA efter framkallningen. Sedan sköljning som vanligt efter fix tills jag kom på att jag aldrig hade fixerat. Chansade och fixerade filmen och sedan HCA igen och sköljning och döm om min förvåning så verkar det ha gått bra! Någon kemist kan säkert förklara . JAg trodde att HCA skulle fräta bort silvret men det tycks inte vara fallet som tur är. Tror ändå det är bäst att hoppa över det här extra steget men det kan ju vara bra att veta att det funkar ändå.

Hej !

HCA ska förstöra ev rester av fixet som kan vara kvar efter sköljen,
ingen anna funktion.
Vad jag vet så är HCA endast aktivt mot fixet, dvs blanda inte fix - HCA.

Vad man kanske kunde tänkt sej var att det blivit kvar lite hca och på så vis kvaddat fixeringen.

Glöm inte att köra HCA efter fixet, det har ingen förebyggande verkan.

//MW

angående missen

Klart jag gjorde sitter med neggen nu och de ser riktigt bra ut körde extra lång fixtid för att vara säker på att det "tog". Tack för svar

Jag råkade vid ett tillfälle öppna dosan efter stoppbadet, som jag av misstag trodde var fixet. När jag såg att filmen var mjölkig och fixet oanvänt så slängde jag på den ljustäta insatsen och hällde i fixet. Det gick bra.

Chansade och fixerade filmen och sedan HCA igen och sköljning och döm om min förvåning så verkar det ha gått bra! Någon kemist kan säkert förklara . JAg trodde att HCA skulle fräta bort silvret men det tycks inte vara fallet som tur är.

Jag är ingen kemist, men kan ge ett mycket förenklat svar. När filmen exponeras så joniseras silversaltet, och under framkallningen så drar framkallaren åt sig "saltdelen" och lämnar metalliskt silver kvar. I stoppbadet så avbryts framkallningen, eller åtminstone minskar framkallningsaktiviteten ordentligt. Får filmen ljus på sig nu så kan den klara sig, men den kan få en lätt slöja beroende på hur effektivt stoppbadet var. Häller du på framkallare igen så blir filmen ganska fort helsvart och förstörd, eftersom det som tidigare varit oexponerat nu blivit exponerat och framkallat.

HCA har huvudingrediensen natriumsulfit, som också finns i väldigt många framkallare, som t.ex. D-76. I framkallare fungerar natriumsulfit som antioxidationsmedel, accelerator (för att göra framkallningsämnet aktivt) och för att mjuka upp kornen i vissa "finkornsframkallare".
Natriumsulfiten i HCA gör nog ingen märkbar påverkan på filmen om man råkar hälla i det efter framkallningen.

Fixets roll är att avlägsna de kvarvarande silversalterna så att negativen blir klara och inte svartnar och förstörs. Natriumsulfit/HCA förkortar sköljtiden efter fixet eftersom badet byter ut de svårlösliga tiosulfatjonerna i emulsionen från fixet mot lättlösliga sulfitjoner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar