Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minusgrader och error 99 Canon 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan E

Medlem
Hejsan,

Dom senaste två tillfällena när jag skulel använda min Canon EOS 20D utomhus så fick jag error 99 och kameran gick inte använda alls. Det var idag troligtvis -5 grader och förra gången -10 grader. Idag så kom felmeddelandet på en gång när jag skulel använda den, så den ahde varit i utomhusluft -5 grader cirka i ungefär 5-10 minuter. Jag har haft den i ca 2 år och tagit mellan 30-40 000 exponeringar. Den fungerar bra inomhus. Avtryckaren på kameran är lite småslö, kan glappa ibland men inte när jag använder avtryckare på batterigreppet.

Är det någon som har på känn vad det beror på?
Min tes är att det är slutaren som börjar bli "trött" och fungerar sämre (inte alls) när det är kallt. Eventuellt batterierna som jag har haft i ca 1,5 år (använder två stycken ej original i ett batterigrepp) kameran o batterierna fungerade alldeles utmärkt förra vintern under kallare förhållanden.

vänligen
Johan Eriksson
 
Vet inte vad det beror på, men jag fick samma sak efter en dag i -20. Jag behövde bara slå av och på kameran så försvann det. Jag har läst någonstans på nätet om problem med error99 o 20d, kanske detta forum, då tog de ur batteriet och satte tillbaks det.
Kameran har gått 8000 och är snart 2 år
 
s. 153 i bruksen.
Kan vara batteriet eller kontakten mellan objektiv och kamera. Smuts eller oxid på kontakterna kan nog orsaka felmeddelanden.

Avtryckaren kan strula på 20D och behöver då bytas ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.