Annons

minst en månads väntetid

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Brukar då och då titta på recensioner av olika kameramodeller.

Tyvärr är det alltför många missbrukar denna möjlighet. Det händer att samma dag som vissa har fått t.ex. en ny kamera så skriver de något meningslöst. Varför begriper jag inte, för någon recension i verklig mening blir det ju inte när man klottrar ner något värdelöst så fort man fått en produkt i handen.

Senast idag möttes jag av denna mening i en s.k. recension:

"Håller på att testa. Kan inte yttra mig mer just nu."

Detta är ju absurt.

Kunde inte fotosidan ordna så att ett informationsmeddelande dyker upp så fort man klickar in sig för att skriva en recension. Där kunde stå förslagsvis: Vänta minst en månad innan du skriver en recension på en införskaffad produkt. Vi vill inte ha förhastade och ofullständiga recensioner. Sådana recensioner är meningslösa och fyller ingen vettig funktion. Respektera detta!

Bra tänkt.

Men en månad botar inte ren dumhet.

Jag håller definitivt med om att förnyade instruktioner och förhållningssätt om vad som är bra att tänka på när man skriver en recension kan vara en kvalitetssäkring på FS.
En uppgradering av "skriv recension" mao.

MVH J O

Håller med. Det är fruktansvärt fjantigt att lägga en recension på en produkt som man nyss fått i handen. Sen om man dessutom betygsätter den på en gång?? snacka om skev statistik på betygskalan....

Av de recensioner jag lagt så har det minst gått 2 månader från inköpet. Flera av dem har jag haft i ett år innan jag lagt en recension.

Håller med. Det är fruktansvärt fjantigt att lägga en recension på en produkt som man nyss fått i handen. Sen om man dessutom betygsätter den på en gång?? snacka om skev statistik på betygskalan....

Av de recensioner jag lagt så har det minst gått 2 månader från inköpet. Flera av dem har jag haft i ett år innan jag lagt en recension.

Jag med, jag har låtit det gå ca 1 år innan jag lagt in samtliga mina recensioner. Så länge behöver man förstås inte vänta, för det beror ju också på hur ofta man använder sina produkter.

Om man skulle ställa lite högre krav på recensionerana så skulle det nog inte bli många kvar. Jag tycker iaf att 99% av produktrencenstionerna är allt för kortfattade för att kallas rencensioner (speciellt för kamerorna). Något jag tror skulle vara mer effektiv än ett regelverk är ett system som uppmuntrar välskrivna recensioner, tex genom att användare kan betygsätta recensionerna.

Tycker en överväldigande majoritet av recensionerna idag mer kan kateroriseras som "första positva intryck av en produkt jag köpt", och är helt meningslösa ur ett recensionshänseende. Inte många kan vara kritiska mot en produkt de nyss köpt, vilket innebär att betygsättningen på produkterna blir rätt meningslös då snittbetyget varieran mellan 4-5 på 90% av produkterna, och snittbetyg på 3.5 eller lägre innebär i praktiken en totalsågning av produkten.

Men det hela beror givetvis också på vilket syfte fotosidan har med "recensionerna".

Om man skulle ställa lite högre krav på recensionerana så skulle det nog inte bli många kvar. Jag tycker iaf att 99% av produktrencenstionerna är allt för kortfattade för att kallas rencensioner (speciellt för kamerorna). Något jag tror skulle vara mer effektiv än ett regelverk är ett system som uppmuntrar välskrivna recensioner, tex genom att användare kan betygsätta recensionerna.

Tycker en överväldigande majoritet av recensionerna idag mer kan kateroriseras som "första positva intryck av en produkt jag köpt", och är helt meningslösa ur ett recensionshänseende. Inte många kan vara kritiska mot en produkt de nyss köpt, vilket innebär att betygsättningen på produkterna blir rätt meningslös då snittbetyget varieran mellan 4-5 på 90% av produkterna, och snittbetyg på 3.5 eller lägre innebär i praktiken en totalsågning av produkten.

Men det hela beror givetvis också på vilket syfte fotosidan har med "recensionerna".

Jag vill egentligen inte ha några "krav" annat än en väntetid. Fullgoda recensioner av alla som recenserar kan vi aldrig förvänta oss, vi människor är alldeles för olika på alla möjliga sätt. Men väntetid skulle nog kunna förbättra tillståndet lite grann i alla fall och kunna förhindra en del av det allra värsta. Jag håller med dig i det allra mesta. Förslaget om betygsättning av recensioner är intressant, men frågan är om inte det kan skapa onödiga spänningar och irritationer bland folk? Och sådant finns det alldeles för mycket av redan.

Förslaget om betygsättning av recensioner är intressant, men frågan är om inte det kan skapa onödiga spänningar och irritationer bland folk? Och sådant finns det alldeles för mycket av redan.
Omdömet kan mycket väl vara anonymt och helst av typen "hjälpte denna recension dig?". Detta är något som är rätt vanligt på sidor där användare recenserar sina prylar, och ju större andel positiva omdömen recensionen får desto högre upp i listan hamnar den. Då recensioner som fått sämre omdömen hamnar längre ner i listan, så riskerar de inte bli lika störande som om de sorteras i datum-ordning.

Omdömet kan mycket väl vara anonymt och helst av typen "hjälpte denna recension dig?". Detta är något som är rätt vanligt på sidor där användare recenserar sina prylar, och ju större andel positiva omdömen recensionen får desto högre upp i listan hamnar den. Då recensioner som fått sämre omdömen hamnar längre ner i listan, så riskerar de inte bli lika störande som om de sorteras i datum-ordning.

Det låter bra. Då betraktar jag ditt förslag som ett lika bra alternativ eller varför inte som ett komplement till det jag framfört.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto