Annons

Minst dålig BILLIG digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jozig

Medlem
Jag behöver en digitalkamera som främst skulle användas till att fota konserter som ska läggas upp på hemsidor. (behöver kvaliteten vara riktigt bra kommer jag fortfarande scanna neg.) Så vilken kamera ska jag köpa? Jag har provat en Canon 350D, och det är ju en bra digitalkamera, men inte tillräckligt bra för SÅ mycket pengar. Så innan det finns en BRA dslr till rimligt pris tycker inte jag det är någon idè att köpa någon. Jag har funderat på en begagnad Minolta A2 eller A200, eller är bildkvaliteten på de FÖR dålig? Hur mycket kan det vara värt att betala för en sådan begagnad? Eller någon som har något annat tips på en hyfsad BILLIG digitalkamera?

Om inte 350D är billig nog så är det väl kanske Nikon D50 eller Konica Minolta D5D som du kan titta på. Prestandan är likvärdig de tre emellan med bara små skillnader. D5D är väl extra intressant eftersom du kör Minolta idag?

Är det fortfarande inte tillräckligt billigt så titta på en begagnad 300D.

De digitala systemkamerorna är ju för övrigt totalt överlägsna vad gäller bildkvalitet på höga ISO-tal, vilket ju är ganska troligt att man vill använda på konserter.

A2 är nog inte det du vill ha iaf.

Vad tycker du själv om alla testbilder från A2 resp A200 som finns på nätet? Naturligtvis kan dessa kameror ge bilder som kan publiceras på internet men bildkvaliten är inte jämförbar med en DSLR med ett bra objektiv. Det blir mycket mer brus, på höga ISO-tal blir det så mycket brus att bilderna är oanvändbara. Ett sätt att kombinera DSLR med lågt pris är att köpa en bagagnad 300D. Ingen status, ingen lyxkänsla men bra bildkvalitet och snabbare autofocus än KM-modellerna du nämner ovan. Bör gå att hitta riktigt billigt.

Ja, jag vet att kvaliteten är bättre med en dslr, men blir det verkligen så mycket bättre att det är värt många tusenlappar? Skulle jag hitta en billig 300D skulle jag ju vara tvungen att köpa nya objektiv, blixt osv så det skulle ju bli jättedyrt! Jag har ingen lust att byta system från Minolta till Canon. Jag kanske får vara tålmodig och scanna neg då tills D7D el. D5D blir billiga begagnade! Skulle jag bli väldigt besviken om jag köpte en A2 för 3-4000kr innan dess tro?

Om du skall fota konserter innomhus så behöver du ju ett ljusstarkt objektiv också, då blir det dyrt om du vill fota digitalt.

Jag rekomenderar dig att titta efter en bättre begagnad analog system kamera med ett ljusstarkt objektiv om du vill komma någorlunda biligt undan.

Ja, det är så jag gör nu och scannar, men jag tycker det är jobbigt, så det vore bra med en digital! Bra ljusstarkt objektiv har jag, så då skulle jag "bara" behöva huset. (som jag tycker är ALLDELES för dyrt än.)

Om jag var du skulle jag fortsätta med din befintliga utrustning tills jag hade råd med ett begagnat Minolta D5D hus.

Jozig skrev:
jag bli väldigt besviken om jag köpte en A2 för 3-4000kr innan dess tro?

För de pengarna bör du kunna hitta en Canon D60 eller 300D med en 50/1.8, begagnat. (Jag antar att det är din 50mm du använder idag?)

En A2 har ju, för att vara en "alltiett"-kamera förhållandevis bra brusprestanda och man får ju iaf användbara bilder upp till ISO400, och kanske tom 800 om man vill brusreducera lite.
Objektivet är ju "sådär" ljusstarkt med f/2.8 i vidvinkel och f/3.5 i tele.
Man har ju såklart viss hjälp av bildstabiliseringen, men det stoppar ju inte rörelse.
Så du kan säkert få bilder användbara för webben, men du får nog samtidigt vara beredd att kanske plocka fram ett brusreduceringsprogram.

FZ5 tror jag inte alls på. f/2.8 som bäst och användbara bilder upp till ISO100, ISO200 i bästa fall.
Det lär bli ganska långa slutartider.
Vilken film använder du idag?

Jag får nog leta vidare då! Om man kan hitta en SÅ billig 300D så skulle det ju klart vara värt det! Eller vänta på minolta... De är ju bäst!;)

Det vettigaste är kanske att spara/vänta till en D5D är inom räckhåll, men med lite tur och tålamod kan du nog, som sagt, hitta en begagnad Canon i ungefär den prisklassen, kanske lite mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar