Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minoltablixt på min Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Min pappa letade upp sin blixt till sin analoga Konica Minolta kamera. När jag testade den på min Canon 550d funkade den. Blixten avfyras när bilden tas. Problemet är att ingen blixt avfyras när kameran mäter ljuset så att bilden blir klart överexponerad.

Finns det något att göra åt detta? Har blixten inte den funktionen, eller är det fel i kommunikationen mellan kameran och blixten? Kan det finnas någon adapter eller blixtsko som kan lösa problemet?

Hej, inget att göra tyvärr, bara köra manuellt läge på blixt och kamera. Men det funkar ju bra i studio, värre ute i farten.

Det är helt olika TTL standard samt kontakter.

/Leif

Googlade lite på detta om äldre "analoga" blixtar och TTL mätningen på en äldre blixt fungerar inte på en digital kamera på grund av dom mäter tydligen lite olika och det är därför du får över exponerade bilder om nu din blixt har TTL mätning förstås .Men jag har samma erfarenhet av detta då även jag har en äldre blixt på min Sony och det går endast att köra den manuelt och min blixt har TTL mätning . Så jag kan nog med 99% rätt säga att det är manuelt läge som gäller även för din tyvär

Kan blixten skada min kamera?

Tack för era svar! Jag får helt enkelt köra manuellt med blixten.

Blev lite orolig nyss för jag läste detta på wikipedia:
"Äldre kamerablixtar och studioblixtar kan oftast inte anslutas direkt till en modern kamera, trots att kontakterna passar för manuell styrning av blixten. Styrspänningen som ligger över kontakterna är oftast för hög hos en äldre blixt och kamerans elektronik kan ta skada."

Här finns länk till citatet http://sv.wikipedia.org/wiki/Fotoblixt#Str.C3.A5lg.C3.A5ngsm.C3.A4tning_.28TTL.29

Vad tror ni, kan min kamera ta skada av blixten? Blixten är en Sunpak auto26DX thyristor och användes på min pappas analoga Minolta.

Tack för era svar! Jag får helt enkelt köra manuellt med blixten.

Blev lite orolig nyss för jag läste detta på wikipedia:
"Äldre kamerablixtar och studioblixtar kan oftast inte anslutas direkt till en modern kamera, trots att kontakterna passar för manuell styrning av blixten. Styrspänningen som ligger över kontakterna är oftast för hög hos en äldre blixt och kamerans elektronik kan ta skada."

Här finns länk till citatet http://sv.wikipedia.org/wiki/Fotoblixt#Str.C3.A5lg.C3.A5ngsm.C3.A4tning_.28TTL.29

Vad tror ni, kan min kamera ta skada av blixten? Blixten är en Sunpak auto26DX thyristor och användes på min pappas analoga Minolta.

Hej !

Äldre blixtar brukar utan undantag ( nästan i alla fall ) mäta ljuset
med en egen mätcell, vilket innebär att om man ställer
blixten på dess auto ( eller vad det nu kan heta ) och ställer
kameran manuellt på blixsynctiden vanligtvis 1/200 eller 1/250 s
och den bländare som väljs av blixten så blir det rätt bra.

Sen får man ljustera tid resp bländare utifrån resultatet, men en kortare tid
än synctiden blir inte bra.

----------

Det finns blixtar, framförallt äldre som har en hög >200v
spänning ut i kontakten, det är kanske inte lämpligt
att släppa in denna i moderna kameror,
hur det är på den du har , ingen aning, enklast och
säkraste sättet är att mäta och se vilken spänning den ger ut i
kontakten.

//MW

Hej !

Äldre blixtar brukar utan undantag ( nästan i alla fall ) mäta ljuset
med en egen mätcell, vilket innebär att om man ställer
blixten på dess auto ( eller vad det nu kan heta ) och ställer
kameran manuellt på blixsynctiden vanligtvis 1/200 eller 1/250 s
och den bländare som väljs av blixten så blir det rätt bra.

Sen får man ljustera tid resp bländare utifrån resultatet, men en kortare tid
än synctiden blir inte bra.

----------

Det finns blixtar, framförallt äldre som har en hög >200v
spänning ut i kontakten, det är kanske inte lämpligt
att släppa in denna i moderna kameror,
hur det är på den du har , ingen aning, enklast och
säkraste sättet är att mäta och se vilken spänning den ger ut i
kontakten.

//MW

Tack för ditt svar! Jag undrar, blixten har ett autoläge, men hur kan jag se vilken bländare den väljer?..

Förmodligen går denna bra att använda på din kamera, men lite dumdristigt var det nog att testa utan att kolla upp det först... :)

Länken nedan visar en sida som listar en hel del gamla blixtar som går att montera på nyare digitalkameror. Vissa av dem ska absolut inte användas, medan andra kan funka bra (i manuellt läge). Just din blixt finns inte med, men där finns en Sunpak auto 36DX som listas som "säker". Förmodligen bara ledtalet som skiljer dem åt, men du kör så klart på egen risk tills du själv har mätt spänningen i just din blixt.
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Förmodligen går denna bra att använda på din kamera, men lite dumdristigt var det nog att testa utan att kolla upp det först... :)

Länken nedan visar en sida som listar en hel del gamla blixtar som går att montera på nyare digitalkameror. Vissa av dem ska absolut inte användas, medan andra kan funka bra (i manuellt läge). Just din blixt finns inte med, men där finns en Sunpak auto 36DX som listas som "säker". Förmodligen bara ledtalet som skiljer dem åt, men du kör så klart på egen risk tills du själv har mätt spänningen i just din blixt.
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Tack! Ska testa spänningen så fort jag får tag på en voltmeter. Tills dess blir det att fota UTAN blixt efter det jag fått lära mig :)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto