Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Z3 som tappat all fokus!

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar ifall det finns någon Z3 ägare här inne som kan hjälpa mig. Min käre far ringde just ifrån Rom som de precis landat i och ska vara i en vecka, och kameran hittar ingen fokus. Alla bilder blir suddiga. Någon bild har fokus väldigt långt bort.

Är det någon som vet ifall detta kan vara någon konstig funktion han "lyckats" slå på eller är det mekaniken inne i kameran som lagt av?

Då jag inte själv har ens en Minolta var det svårt att tipsa via telefon. Jag har bett han byta mellan olika program men problemet kvarstår.

Någon som har någon idé om vad det kan vara?

mvh

//Karin

Det funderade jag oxå på ifall det finns något sådant, då jag inte använt hans kamera mycket alls. Hur ställer man i sådana snabbt tillbaka till Auto?

Tack för svar!

//kp

js1 skrev:
Han har inte av misstag ställt den i läget för Manuell fokus?

Låst makroläge!!!

Nu har jag haft utökad (misslyckad) telefonsupport. Det verkar som att kameran har låst sig i makroläget, dvs på superzoom. Har provat återställa via menyn utan lycka. Har ett svagt minne av att man kan så att säga hårdvaru-reset-a den, men jag minns inte hur?
(Makroläget är inte i, digitala zoomen avstängd.)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto