Annons

Minolta Z3 eller 7i?

Produkter
(logga in för att koppla)

gnutten

Aktiv medlem
Hej, jag har fått tag på alla möjliga sketna digitalkameror.
Så nu har jag fått nog och tänkte
leta efter en kamera som verkligen kan få en att
hålla ett intresse i liv.
Jag är studerande så det är inte mycket pengar
jag har att röra mig med, men jag funderar just
nu på åtminstonde två kameror. Z3 och 7i.

Är det någon som kan säga mig vad macroläget på
7i är? jag börjar bli tokig. Det kanske inte ens
"existerar" på den?

Jag är en som brukar vilja ta nattbilder, vilken
av dessa kan vara bäst för sådant bruk? Även smått
fascinerad av bilder på nära håll.

Eller har ni någon annan kamera som ni kan rekommendera
som inte kostar mig alltför mycket?

Tack på förhand.
/Eric
 
Hej!

Känns lite som att välja mellan en gammal Merca eller en ny Skoda :)

Jag är nöjd med min Z3:a, den ger väldigt bra pris/prestanda, men man kan också säga att den är bra på mycket, men inte bäst på något.
Ger bra makrobilder, men man måste vara "på" det man fotar när man kör supermakro med 1 cm närgräns.

Nattbilder blir sådär med Z3:an, men å andra sidan så är jag kass på att ta dom...

//Tomas (Mobile from a Qtek S100)
 
7i ger bäst bildkvalitét, har bra vidvinkel och mekanisk zoom.

Z3 har större omfång och bildstabilisator.

Prioriteringsfråga.
 
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Z3 men använder 7i och är mycket nöjd med den. När det gäller makrot är det nog beroende på hur nära du vill komma. 7i har 25 mm som närgräns och kan användas både med tele och vidvinkel. Som jag upplever det kan det ibland vara svårt att med autoläget fokusera rätt vid makro, men oftast blir skärpan mycket bra.
12x zoom är ju imponerande men Z3 börjar med 35 mm och jag uppskattar verkligen att 7i kan ta 28mm. Jag använder det läget ofta, speciellt vid inomhusbilder är det mycket användbart.
Antar att du kan komma undan billigare med 7i åtminstone på beg.marknaden eftersom många uppgraderat till senare modeller, men optiken är densamma.
 
Allan uti Hälsingland skrev:
7i har 25 mm som närgräns och kan användas både med tele och vidvinkel.

hmmm... min sjua (uppgraderad till nästan i) hade 13 cm närgräns och det har även min A1... o det är samma optik... med lite closeuplinser monterade måste jag krypa närmare, men inte annars. Skiljer sej verkligen 7i här?
 
HDFS) (KGS skrev:
hmmm... min sjua (uppgraderad till nästan i) hade 13 cm närgräns och det har även min A1... o det är samma optik... med lite closeuplinser monterade måste jag krypa närmare, men inte annars. Skiljer sej verkligen 7i här?

Närgränsen är 25 cm till sensorn. dvs ca 13 cm till yttersta delen på objektivet
 
hm ja 25 mm känns onekligen lite väl extremt. I synnerhet med tanke på att objektivet är längre än så. Blir ju trots allt problematiskt att trycka in blomman innanför glaset
 
Köpte en Z3:a i november, men blev så missnöjd med bildresultatet att jag lämmnade tillbaka den.
Jag hade nog för stora förväntningar, böt till en Canon 300D(som jag egentligen inte hade råd med).
Jag vet, 300D är nästan dubbelt så dyr, men min första känsla med Z3:an var att den inte var så mycket bättre än min pocket 1,3M pixel. Ok, jag överdriver, men än känsla är alltid en känsla.
Min 300D är jag väldigt nöjd med.
 
j.asplund skrev:
Blir ju trots allt problematiskt att trycka in blomman innanför glaset

He, he, det rimliga sättet att ange närgräns borde vara avståndet till frontlinsen... När smånikons har närgräns 1 centimeter lär de inte räkna från sensorn, för då får de just såna problem ;-)

Tommie>> klart att en 300D oftast ska ge bättre bildkvalitet, en sån med brännviddsomfång motsvarande en stabiliserad Z3 är ingen billig historia.
 
KG: Exakt vad jag menade. Jag trodde att Z3:an skulle producera bättre blider, men blev grymt besviken. Insåg att mina krav endast skulle tillgodoses med en kamera i 300D's prisklass.
Sen råkade min brorsa ha ett 80-200 objektiv till EOS som jag kunde få. Bildstabilisering får jag klara mig utan ett tag till.

/Tommie
 
Minolta Z3 VS Fujifilm S5500

Hur står sig dessa kameror när det kommer till att ta inomhusbilder utan blixt? Vilken fungerar bäst, vilken ger minst "rödaktiga" bilder? Jag har hört att Z3:an, likt de andra i Z-serien inte alls klarar av att ta godkända bilder inomhus, stämmer detta?
 
röda bilder

Mina erfarenheter av digitala Minoltakameror (Z1/A2) säger att automatisk vitbalans inte fungerar något vidare i glödlampsbelysning. Man får manuellt sätta den till lampa. :(
 
å andra sidan är det väldigt lätt att ställa in vitbalansen manuellt (på A2 åtminstone) o det ger jämnare resultat än att lita till automatiken...
 
Ja på Z1:an kan man ha den "programmerbara" knappen till vitbalans så där är det inte heller något problem.
 
dåså... jag slarvar själv med det där, men har lovat att skärpa mej. Raw eller anpassad vitbalans får det blir när A3 kommer med stoooor buffert... *s*
 
Är du student så tycker jag nog att du skall överväga "lillebror" Z10 istället som ger mycke kamera för lite pengar ...och ha lite kul för slantarna som blir över... tids nog kan du köpa en "exklusiv" kamera om intresset håller i sig :) Have fun!
 
Mm-trarna...

Ja som ni räknat ut betyder mina mm "många millimetrar". Huvvet måste ha slirat. Visst borde jag skrivit 25 cm till sensorn.
Uppskattar f ö KGs och andras roliga och lättsamma kommentarer här på forumet! (Utöver intressanta fakta förstås)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.