Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Z2

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik R

Ny medlem
Jag köpte en Minolta DiMAGE Z2 för en vecka sedan och jag har hunnit tagit en hel del bilder men jag är riktigt missnöjd med resultatet.
Jag har kört på AUTO inställningar och hur jag än gör så blir det skakoskärpa när jag zoomar mer än hälften.
Har även provat att mixtra lite med slutarinställningar men jag tycker bilderna blir korniga då.
Så jag skulle behöva lite experthjälp med hur jag ska ställa in den för att få bra kvalité på bilderna även om jag zoomar. Och gärna lite tips om slutartider, om det är dessa som måste ställas om för att få bättre bilder.

Mvh Henrik
 

Bilagor

  • ac5.jpg
    ac5.jpg
    5.6 KB · Visningar: 162
Ett bra tips är att slutartiderna måste vara minst lika stora som bränvidden är, för att inte få skaknignsoskärpa.

Så om du zoomar max på din kamera, som jag tror motsvarar 380mm, måste du ha minst 1/380s i slutartid för att inte få skakningsoskärpa.
 
Om du har problem med skakningsoskärpa så varför inte lämna tillbaka Z2 (förutsatt att du har öppet köp) och köpa en Z3 med 12x zoom och bildstabilosator?

/A\
 
När du fotograferar "contrails" underlättar det ganska mycket med ett stativ. Sen är det MINST regeln 1/slutartiden som gäller.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.