Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Z1 sämre än Canon A75?

Produkter
(logga in för att koppla)

Terato

Medlem
Jag letar en kompaktdigital till min bror i present.

Nu har jag hittat en begagnad Konika Minolta Z1 på auktion för 500 kr(köp nu 999, så den borde inte gå upp så värst mkt). Vore ju roligt med det zoomomfånget och är ju toppen med bra närgränser.

Men i alla recensioner står det att den i princip är omöjlig att fota med inomhus. Det låter så märkligt för Canon powershot A75:ans objektiv har en ljusstyrka på 2,8-4,8 medan Minoltans ligger på 2,8-3,4.Ingen klagar på A75:an och jag tycker att den funkar inomhus(givetvis inte samma resultat som vid starkt ljus men absolut inte omöjligt, om man säger så). Eller är det andra faktorer som spelar in? (självklart förstår jag att det handlar om bländare och slutartider osv med men utgå ifrån att det är på autoläget). Info om bländare brukar inte finnas på kompaktdigitalkameror men utgår ifrån att lägsta siffran är ung. samma som ljusstyrkan.

Men vill ju givetvis inte köpa en värdelös kamera.

Den ska helst kosta runt tusingen säger mor och far och det är inte mycket man hittar för de slantarna så jag undrar bara.. Är detta en sämre kamera än A75:an tror ni? För jag har även hittat en sån beggad.
 
Problemet med Z1:an är inte ljusstyrkan utan att den ibland kan ha svårt att fokusera om det är för mörkt. (jag har haft en sån en gång)
Inomhus med lite lampor tända brukar inte vara nåt problem men om man bara har några stearinljus och riktig mysbelysning blir det problem.

Sen ska man helst låsa ISO:n på 100. Annars använder kameran ISO 200 vid blixtfotografering och det blir gärna lite brusigt.

Z1 är väl lite större än A75 som är mer kompakt men å andra sidan får du längre zoomomfång vilket kan va kul.
 
Okej, så det är egentligen Auofokusen som inte är helt tip top då om jag förstått rätt? Att den inte klarar mörkare ljusförhållanden. Men om man fokuserar manuellt är det alltså ingen fara?

Storleken är nog bara ett plus.
 
Yes, fast det är jäv...gt svår att fokusera manuellt. Den har ingen optisk sökare utan en evf. Fast det var en trevlig kamera, man kommer rätt långt med den. Kan ställa in det mesta ungefär som på en systemare. Köpa extern blixt om man vill etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.