Advertisement

Annons

Minolta Vn

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
fick en Minolta Vn (vinkelsökare) i ett paket med en (förbaskat fin) XD7 och lite annat smått och gott.

MEN -
jag trodde i min enfald att denna gick att använda även på AF-hus (800si och 7D) men den passar ej måttmässigt. Går ej att fästa vid ögonmusslan.

Då undrar jag - finns ADAPTRAR av något slag?
(borde ju vara ruggigt enkelt och billigt att tillverka)


---------------------
Hoppas på svar, då vinkelsökaren var det huvudsakliga målet i det här paket.
(se nedan var det för övrigt krafs i paketet, öppnade i morse, min sambo undrade var jag skulle ha allt skräp till. Pris: 1495 inkl. frakt, snacka om gyllene tider för vänner av gamla fina kamerapaket.)
---
Kamrahus MINOLTA XD7 med org.optik MD 50mm 1:1,4 Skylightfilter 1B d=49mm
övriga utrustning
MINOLTA Org. Quartz data back D.
Org. Vinkelsökare VN
Org. Auto Winder D.
Org. Blixt Auto 320X med Filtersats, Föngningskabel med sensorhåare + handtag för blixt.
Org.Optik MD. Minolta:
Minolta 24mm 1:2,8 + d= 55mm Skylightfilter 1B.
Minolta 135mm 1:2,8 + d= 55mm Skylightfilter 1B.
Minolta Zoom 75-200mm 1:4,5 + d= 55mm Skylightfilter 1B.
Minolta MD 2x Teleconverter 300-S.
Mellanringar "Vivitar" Auto-S.
2st Polarisationsfilter D= 49mm, 55mm.
1st Vario-Cross d= 49mm.
1st Trådutlösare = 80cm.
1st "Ilford" Filmutdragare för 35mm kassetter.
2st "ARX Mk2 film Guardian" Filmboxar med plats för sju st filmrullar i vardera.
Bruksanvisningar.
Väska.
 
Olle:
Via länken du skickade så listades enbart Minolta AF-hus.
--
mig veterligen finns bara en (1) version av Minolta Vn, men jag kan ha fel.


Grejen är att om jag tar bort ögonmusslan så är själva fästet FÖR brett för att passa denna Vn. Om ni förstår vad jag menar.

(eller är jag bara vansinnigt trög, får börja
med att ta bort ögonmusslan)
 
Är du säker på att det är en Vn-variant? XD7 är så pass gammal att den ligger farligt nära den tid när geometrin för okularet byttes. Kanske det är en Vinkelsökare V du har? Är vinkelsökaren helt svart eller har den mattkromat fäste? Har den omkopplare för 2x förstoring av sökarbilden?

Så vitt jag vet är det Vn som passar på D7D och inget annat. Någon adapter har jag aldrig läst om.

Passar sökaren på din X-700?
 
ja, det SKA (enligt säljaren) vara en Vn.
--
den är helt svar och har omkopplare för 2x-förstoring.
--
så, ja - det borde ju funka, får leka lite med den under hockeyn i kväll. (märkliga nöjen man har)
 
Vn finns med i en broschyr från 1983, som jag har. Ett par år innan Minolta började med autofokus. Så nog ska Vn passa till XD-7.

Cristian, har du plockat bort alla delar av gummimusslan? Jag antar att den, förutom gummidelen, även har en del av metall eller hårdplast, som skjuts på "ringen" runt okularet.
Ta bort den också.

Olle
 
Jag har haft en Vinkelsökare i matt polerat stål med gamla minolta loggan och den funkar klockrent med alla AF-modeller fram till A100. Den Vinkelsökaren har nu en ny ägare, Magnus Grimmer här på FS. Han kanske kan berätta mer...

mvh/Ove (som nu har en ny Minolta Vn med 2x förstoring)
 
ove:
min är en senare modell, i plast,
läderfodralet har nya Minoltaloggan, Vn har...tror jag, den gamla loggan.
Skulle gärna lagt ut en bild här, men som jag tidigare nämnt -funkar aldrig när jag gör det, lägger ut bilder här alltså.
 
Då borde den ju funka på okularfästet på alla AF-kameror. Eftersom min gamla med den gamla loggan funkade och satt som en smäck så borde din, som är nyare funka utan att moddas. Tycker jag i alla fall. Very strange (med fransk accent) ;0)

mvh/Oev
 
jo, men Ove:
jag är totalt inkompetent vad det gäller tekniska saker, alltså pillar i sär och sätta ihop. Är livrädd för att jag inte får tillbaka originalmusslan sedan. Å andra sidan har jag ju numera två st 7D så jag kan ju ha den ena med ständig vinkelsökare, ja - varför inte?

återkommer med en rapport i kväll, men det ska nog gå bra. Även för den här mannen med tummen mitt i fula nyllet.
 
;0)

Break a leg som de säger inom teatervärlden.
Ser fram emot en rapport.

nvh/Ove
 
Ove (och alla andra nyfikna)
--
Det var ju INTE svårt att plocka bort ögonmusslan på 7D, var ju bara att dra den rakt upp. Fick för mig - efter att läst ett inlägg någonstans - att man skulle pilla och få ur musslan ur någon skåra. Och jag pillade. Mycket. Vilket NÄSTAN fick till följd att jag slet sönder ögonmusslan. Men bara nästan. Hade tur. Och upptäckte sedan att man bara skulle dra den rakt upp. Och så var den borta.
Och så klart passade Vn perfekt.

Nu har jag dock glömt bort varför i hela fridens namn jag alltid velat ha en sådan här, men kanske kommer den väl till användning när jag kryper omkring i gröngräset senare i sommar. Gillar macrofoto.
 
Om du bara frågat hade berättat för dig hur lätt det är att ta av ögonmusslan ;0))
Nästan slita sönder den låter brutalt ;0)

Du kommer att hitta tokmånga tillfällen att använda vinkelsökaren, jag lovar. Jag som använt vinkelsökare i många år skulle bli tokig om jag inte hade någon. Många av mina makrobilder, speciellt blommor är fotograferade med kameran dikt mot marken, då är det banne mig omöjligt att se något i sökaren utan Vinkelsökaren. Vill man dessutom tilta kameran uppåt, vilket får till följd att sökaren går ännu mer mot marken. Då ska man vara Nils Karlsson pyssling för att se något i sökaren ;0)


Lycka till nu Christian.

mvh/Ove
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.