Annons

Minolta Uniomat I avfyrning fungerar inte normalt

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Hej analoga vänner,

Jag har en Minolta Uniomat I eller II av okänt årtal som behöver repareras. Jag behöver därför Fotosidans samlade expertis.

Det är något fel med filmframmatningen och avfyrningen. Det går att mata fram filmen med spaken, men det går inte att avfyra på normalt vis eftersom avfyrningsknappen då är stum.

Det går att avfyra om man, likt på bilden, för fram spaken en bit samtidigt som man trycker ner avtryckaren.

Problemet uppstod efter en ovarsam hantering då jag trodde att filmen hade fastnat på något vis. Detaljerna kan vi hoppa över.

Har någon en idé om vad felet kan vara och hur det löses? Jag tänkte öppna kameran och göra ett eget försök eftersom den lokala kameraverkstaden inte ville ta sig an problemet.
1000023444_sk.jpg
Hälsningar
Fredrik
 
Vet inget om den kameran. Men i min gamla Zeiss Ikon måste det sitta film för att slutaren ska spännas och avtrycket fungera. Slutaren spänns av två små kugghjul i filmbanan i min kamera
 
Du kanske kan ladda upp en film av mekanismen så man får se hur det rör sig när du matar fram och vad som rör sig när du gör specialare för att trycka av
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.