Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Minolta SR-7 och fattning
- Trådstartare Söderlund
- Start datum
larsborg
Aktiv medlem
Nej!
AF objektiven passar INTE till Din SR-7!
SR-7 kamerahuset, däremot, har en bajonett fattning som tar alla manuella objektiv, från tidigt 50-tal till tidigt 80-tal, inte dåligt det heller, alla manuella Rokkor objektiv, med andra ord!
Alla manuella Rokkor objektiv har en och samma bajonett fattning!
AF objektiven har en helt egen bajonett fattning, fungerar bara ihop med en elektrisk överföring i kamerahusets bajonett fattning, jag tror det kom i och med lanseringen av en av världens första AF A-SLR, Minolta 7000, i mitten av 80-talet.
Läs mera på:
www.pcisys.net/~rlsnpjs/minolta/minolta.html
AF objektiven passar INTE till Din SR-7!
SR-7 kamerahuset, däremot, har en bajonett fattning som tar alla manuella objektiv, från tidigt 50-tal till tidigt 80-tal, inte dåligt det heller, alla manuella Rokkor objektiv, med andra ord!
Alla manuella Rokkor objektiv har en och samma bajonett fattning!
AF objektiven har en helt egen bajonett fattning, fungerar bara ihop med en elektrisk överföring i kamerahusets bajonett fattning, jag tror det kom i och med lanseringen av en av världens första AF A-SLR, Minolta 7000, i mitten av 80-talet.
Läs mera på:
www.pcisys.net/~rlsnpjs/minolta/minolta.html
Michael Johansson
Aktiv medlem
Lars Borgkvist har nästan helt rätt! Det kan finnas manuella objektiv i MD-serien som inte passar utan en liten modifiering. På dessa sitter det nämligen en extra pinne på bländarringen som talar om för kameran när minsta bländare är instäld på objektivet. Vissa senare manuella Minoltor hade nämligen inte bara bländarförval utan också tidsförval samt ett programläge som både valde tid och bländare.
Jag vet att det finns någon tidig Minolta där denna extra pinne tar i bajonettens låsknapp. Jag tror att det var SR 7 och även SRT-modellerna. För övrigt fungerar alla manuella Minoltaobjektiv på alla manuella Minoltor. Alla funktioner kanske inte kommer med i vissa kombinationer men det går att fotografera.
Jag vet att det finns någon tidig Minolta där denna extra pinne tar i bajonettens låsknapp. Jag tror att det var SR 7 och även SRT-modellerna. För övrigt fungerar alla manuella Minoltaobjektiv på alla manuella Minoltor. Alla funktioner kanske inte kommer med i vissa kombinationer men det går att fotografera.
larsborg
Aktiv medlem
Michael Johansson har helt rätt, det finns MD-objektiv med en liten pinne, som kan ställa till med problem, vid monteringen på kamera bajonetten till SR-7:an!
Jag hade bara glömt bort det!
Jag är inte säker på om alla MD-Rokkor objektiven har denna lilla pinne.
Finessen med dessa MD-Rokkor är att fotografen ställer in en önskad bländare, så vid en given situation/bildtagning ger kameran rätt tid, för en lyckad exponering, dvs. bländarförval.
Minolta XK, XM, XD-11/XD-7 hade finessen med bländarförval.
Eftersom jag har två Minolta SRT 101 och en SRT 303, där det original användes MC-Rokkor objektiv, har jag helt varit fri från problem vid montering objektiv + kamerahus.
Superkameror av den gamla manuella skolan, inga gimmiks här inte, inga lysdioder, inga extra knappar, inga osynliga displayer vid fotografering på kvällen, allt är bara basic!
Det fungerar utmärkt oxå!
Jag hade bara glömt bort det!
Jag är inte säker på om alla MD-Rokkor objektiven har denna lilla pinne.
Finessen med dessa MD-Rokkor är att fotografen ställer in en önskad bländare, så vid en given situation/bildtagning ger kameran rätt tid, för en lyckad exponering, dvs. bländarförval.
Minolta XK, XM, XD-11/XD-7 hade finessen med bländarförval.
Eftersom jag har två Minolta SRT 101 och en SRT 303, där det original användes MC-Rokkor objektiv, har jag helt varit fri från problem vid montering objektiv + kamerahus.
Superkameror av den gamla manuella skolan, inga gimmiks här inte, inga lysdioder, inga extra knappar, inga osynliga displayer vid fotografering på kvällen, allt är bara basic!
Det fungerar utmärkt oxå!
larsborg
Aktiv medlem
Nerrå!
MC-Rokkor och MD-Rokkor objektiv. alla, passar till Minolta SR-7 kamerahus bajonett fattningen!
Den lilla pinnen, hade helt glömt den, den syns knappast, är definitivt inte ivägen för någon låsknapp, eftersom denna lilla pinne inte sitter i samma radie som låsknapp/låsklack!
Jag har själv testat praktiskt!
Kamerahus bajonetten på SR-serien, SRT-serien, XK-serien, XM-serien, XD-11/XD-7-serien, samt senare manuella kameramodeller är helt identiska!
MC-Rokkor och MD-Rokkor objektiv. alla, passar till Minolta SR-7 kamerahus bajonett fattningen!
Den lilla pinnen, hade helt glömt den, den syns knappast, är definitivt inte ivägen för någon låsknapp, eftersom denna lilla pinne inte sitter i samma radie som låsknapp/låsklack!
Jag har själv testat praktiskt!
Kamerahus bajonetten på SR-serien, SRT-serien, XK-serien, XM-serien, XD-11/XD-7-serien, samt senare manuella kameramodeller är helt identiska!
larsborg
Aktiv medlem
--------------------------------------------------
Fredrik Antonsson frågade:
Min fråga lyder, kan man på något sätt fixa så MD-objektiven funkar med nyare kameror, tex Dynax?
- Varför skulle det finnas någon som helst anledning, att koppla på ett manuellt objektiv till ett kamerahus som både hjälper Dig med tid, bländare och avståndsinställning?
Det manuella objektivet kan inte ta del av Dynax husets information.
Visst, jag har själv haft denna tanke, kanske det finns adapter, för att koppla ett manuellt objektiv till Dynax kamerahuset.
Bajonetterna är ju inte alls identiska från början!
Jag vet inte, om Dynax kamerahuset kan ens arbeta ihop med de manuella objektiven.
Minolta har inte gjort ny bajonett på Dynax kamerahuset för att jäklas!
AF objektiven kommunicerar med Dynax kamerahusen via elektrisk överföring, mellan objektiv - kamerahus!
De manuella objektiven kommunicerar med sina kamerahus via en mekanisk överföring, mellan objektiv - kamerahus!
Två helt olika metoder!
Det gäller alla kameror, oavsett tillverkare!
Och, SR, MC och MD funkar alltså allihop till tex SRT 100?
- Det är enklare än Du tror!
SRT 100 kamerahuset är en av många varianter i SRT-serien. Alla manuella objektiv från den första SR-serien till de sista kamerahusen, utan AF. passar ihop!
Dock kan sägas, de äldsta objektiven, SR-Rokkor och MC-Rokkor är faktiskt bättre än de senare MD-Rokkor.
Både optiskt och mekaniskt!
Några undantag finns visserligen.
Senare/modernare objektiv konstruktioner behöver alltså inte alltid vara bättre!
Min fråga lyder, kan man på något sätt fixa så MD-objektiven funkar med nyare kameror, tex Dynax?
- Varför skulle det finnas någon som helst anledning, att koppla på ett manuellt objektiv till ett kamerahus som både hjälper Dig med tid, bländare och avståndsinställning?
Det manuella objektivet kan inte ta del av Dynax husets information.
Visst, jag har själv haft denna tanke, kanske det finns adapter, för att koppla ett manuellt objektiv till Dynax kamerahuset.
Bajonetterna är ju inte alls identiska från början!
Jag vet inte, om Dynax kamerahuset kan ens arbeta ihop med de manuella objektiven.
Minolta har inte gjort ny bajonett på Dynax kamerahuset för att jäklas!
AF objektiven kommunicerar med Dynax kamerahusen via elektrisk överföring, mellan objektiv - kamerahus!
De manuella objektiven kommunicerar med sina kamerahus via en mekanisk överföring, mellan objektiv - kamerahus!
Två helt olika metoder!
Det gäller alla kameror, oavsett tillverkare!
Och, SR, MC och MD funkar alltså allihop till tex SRT 100?
- Det är enklare än Du tror!
SRT 100 kamerahuset är en av många varianter i SRT-serien. Alla manuella objektiv från den första SR-serien till de sista kamerahusen, utan AF. passar ihop!
Dock kan sägas, de äldsta objektiven, SR-Rokkor och MC-Rokkor är faktiskt bättre än de senare MD-Rokkor.
Både optiskt och mekaniskt!
Några undantag finns visserligen.
Senare/modernare objektiv konstruktioner behöver alltså inte alltid vara bättre!