Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Scanner, vad har hänt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Northern Star

Aktiv medlem
Vad har hänt med min Minolta Dimage scan dual 2?
Efter jag bytt operativsystem så har den saggat ner sig rejält trots uppdateringarna från Minoltas egna sida för XP.
Tiderna för inscanning har mångdubblerats.
Ibland kan det ta uppemot 10minuter för en reltaivt liten bild.

Någon som vet?

Bästa H
/Niklas H
http://w1.346.telia.com/~u34609110
 
Kör du XP så kan jag bara säga en sak.. byt ner dig till 2000professional eller ME... Vet inte vad det beror på men den fungerar helt enkelt värdelöst i XP
 
Jag har en Minolta Dscan Elite (gamla modellen) med ett SCSI-kort. Vet någon här om det fungerar i XP?
Jag misstänker främst att scannprogrammet kan strula.
 
Jag tror att det bästa är att gå tillbaka ett steg till win2k pro som mrsandin säger. Har själv bytt till XP (från 98) och lyckas inte få min Nikon LS-30 att funka. Kollat massor på nätet, men utan sucess.... Det har att göra med ASPI i nikonfallet. Ska byta till 2000, känns inte som ett nerköp.
Lycka till!
 
Johanh, prova det här som jag fick som svar i en nyhetsgrupp. Gäller en Canon FS 2710, men borde vara samma sak med din Nikon.
Windows XP does not ship with an ASPI Layer which the 2710 needs to
communicate.

Download and run the apsi32.exe file from
http://www.adaptec.com/worldwide/support/driverdetail.html?filekey=aspi32.exe

Please note that it says on the Adaptec site that this version is not
suitable for Windows XP, however it is required to allow communication
through the SCSI port.

All should then be well!!
Att fimpa XP för W2K gör jag bara inte. Det går ju att ha båda installerade.
 
Calle:
Det har jag funderat på också, alltså att köra två OS, men som jag ser det finns det inte så mycket i XP som jag egentligen behöver. Har redan varit in en vända i w2k och tyckte det kändes snabbt och bra. Sedan finns det stöd för allt som man vill installera. Fast det vore ju skönt att slippa köra om allt igen. Gillar gränssnittet och några funktioner i XP såsom systemsparpunkterna. Ge mig ett bra skäl till att inte skippa XP så kanske jag kan låta bli... :)
Tack för länken förresten! Jag har funderat på att använda aspi32.exe, men inte vågat eftersom det står att den inte är för XP.
 
Jag har en Minolta Scan Dual II och tycker inte alls att det fungerar sämre i XP. (Hade Win98 förut). Kanske är det mjukvaran som inte klarar sig så bra i nya XP. Byt förslagsvis till ett scannerprogram som heter Vuescan. Det är billigt och finns att ladda hem för en testperiod här:

http://www.hamrick.com.

Enligt mig och många andra så är det många gånger bättre än Minoltas eget scannerprogram.
 
Xp Kräver mycket mer minne

Jag har kör XP i snart ett år alltså redan från tidigt Beta stadium.
Det jag lärt mig ar att man måste ha minst 512 mb ram för att det skall fungera bra samt gärna en pross. på minst 800 mhz..
Jag scannar varje dag ett 10 tal bilder med min Hp planscanner och Nikon Film scanner .
Jag gick upp från 256mb till 512 mb och scannings tiderna blev direkt halvatiden.. sedan började jag att stänga ner alla program pch processer som inte behövs och tiderna ligger nu i de som jag hade i Win 2000..

Men Jag håller med som någon sa använd win 2000 i stället det är ett stbilare system och behöver inte lika mycket av kraften från prossen och minnet ...

Kommer själv att installera win 2000 i min nya dator när den kommer ser ingen anledning till att använda XP ...
 
Men Jag håller med som någon sa använd win 2000 i stället det är ett stbilare system och behöver inte lika mycket av kraften från prossen och minnet ...
Lustigt det där...Min förhållandevis gamla processor, PII 450 och 512 mb ram, funkar super med XP. Inte en enda tvingad omstart sedan jag installerade det i november -01. W2K var lite besvärligare och hade en del underligheter för sig. Så min erfarenhet är att xp är mycket stabilare. Och snyggare;-)
But that´s just my 2 cents...
 
Alltså både XP och 2k är mycker bra stabila system. Det enda är att med 2k ska man gärna köra 256mb och xp 512mb i ram för det märker man väldigt mycket av. Till skillnad från 98 och tror även ME som inte klarar av att använda mer än 128mb stor parentes om ME har aldrig kört det.
Sen går det ju att fixa till det mesta ex aspi drivarna finns inte i nåt av operativsystemen.
Men xp är nytt så låt det ta sin tid det funkar inte lika klanderfritt än
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.