Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Scan Dual III glappkontakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Hej!
I fredags kväll scannade jag en nyframkallad film. Medan jag höll på med den i min Minolta Scan Dual III, råkade jag ut för att min Mac inte kunde identifiera scannern. Jag stängde av Macen och tryckte till kontakterna på kabeln, en USB, kopplad till en D-Link USB-hubb och vidare till datorn. Då gick den i gång igen. Mitt scanprogram är Hamrick VueScan, och det brukar jag uppdatera, så att jag hade den senaste versionen, 8.4.16, installerad. Än har jag inte försökt koppla om eller testat någon annan kabel, men jag misstänker att det är antingen kabeln eller hubben som är boven i dramat. Till slut fick jag hela filmen scannad. Det var en Agfa CT precisa 100, som jag, lika fast besluten som Ingmar Bergman om att inte göra filmer mer, ska bli min sista diafilm, eftersom det har blivit för dyrt med framkallning av sådan, och det tar för lång tid. Min scanner har jag haft i cirka 3,5 år nu. I en annan debatt rekommenderas att köpa bland annat just en sådan, begagnad, Scan Dual III som jag har, men hur många filmer tål den modellen innan den får nog och lägger av? Det är ju en massa känslig elektronik i den också. Jag vore tacksam om det finns någon lösning.
 
Till min IV stod det någonstans att den absolut inte skulle kopplas via en hub utan endast till orginal USB-port direkt.
 
Gunnar D skrev:
Till min IV stod det någonstans att den absolut inte skulle kopplas via en hub utan endast till orginal USB-port direkt.

Eftersom min Scan Dual III har egen strömförsörning, kan den kopplas till en hub. Så har jag haft den kopplad länge. Det är först på sista tiden som den har börjat bära sig åt så här, och jag har inga fler portar utan hub som är lediga, tyvärr!
 
Jag tror inte det har med strömförsörjningen att göra.
Men hur svârt är det att dra ur en USB-plugg o trycka dit scannerns?
Dâ fâr du ju veta om det är hubben som krânglar till det.
 
I och för sig är det väl inte svårt att koppla i och ur USB-pluggen, men det kan bli bökigt, eftersom jag måste rota bakom Macapären. Jag har också andra apparater kopplade till hubben, och de fungerar som de ska. Att min Scan Dual III inte är gjord för USB-hubbar kan jag inte tro, för då skulle jag få en varning om det när den går i gång. Dessutom har VueScan uppdaterats, och där finns det en korrigering av hur programmet hanterar USB 1.1- port hos just Minolta Scan Dual III. Därför tänker jag inte göra något mer åt saken förrän jag har scannat en gång till. Om felet består, får jag väl höra av mig till närmaste Mac-handlare.
 
Tydligen var den här glappkontakten ett programfel hos mitt VueScan. Jag scannade två 24-bilders negativa färgfilmer i helgen och då flöt det på hela tiden, utan avbrott. Nyss fick jag dessutom en ny uppdatering av VueScan, den första på nästan två veckor, och väntar mig att det ska fungera minst lika bra som det gjorde efter den förra.
 
ANNONS