ANNONS
Annons

Minolta Scan Dual 2 och VueScan ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Agathorn

Aktiv medlem
Hej !

Jag har köpt en begagnad Minolta Dimage Scan Dual 2 och använder mig av VueScan för att scanna in mina bilder.
Jag installerade dock bara programmet och scannar rakt av, utan att ställa in någonting alls.

Nu till frågan ... Är det någonting man verkligen bör ställa in i programmet för att optimera scanningen? Jag har ett problem och det är att hela bilden inte blir scannad utan den kapar den på 2 närliggande sidor. Under "crop" har jag ställt in "maximum" och då blev det lite bättre men bilderna kapas trots det någon mm. Hur förhindrar man detta?
Och vad mer bör man tänka på när man scannar? Jag kan mer eller mindre ingenting om scanning och går säkerligen därför misste om mycket. Många tycker ju om VueScan och det måste ju finnas en orsak :)

mvh
David

Jag scannar mest dia men även någon negativremsa ibland.
Problemet med att VueScan kapar mina bilder har jag mest märkt när jag scannar dia eftersom jag mer eller mindre bara har dia ...

mvh
David

Diaramen liksom även negativhållaren maskar ju lite, så där uppstår en fysisk kapning. Sen kan skannern av någon anledning göra en liten skugga längst ut men den skall inte kapa mer.

Vad gäller diaskanning brukar i alla fall jag inte göra något speciellt, välexponerade dior skannas finfint på full automatik och alla justeringar görs i efterhand i Photoshop.

Negativ film, både färg och svaretvit sådan, är knepigare. Där gäller det att man får till exponeringen och kompensationen för filmbasfärgen rätt i Vuescan. Ett viktigt steg i det flödet är att ställa in exponeringen på en tom ruta, eller åtminstone på en ruta som har skuggor som är så djupa att de motsvarar noll teckning på negativet. Lyckas man så blir resultatet bra, men det tar ett tag att lära sig. Dia är enklare.

glöm inte kolla så inställningen är att den scannar hela diat/negget...ibland kan den få för sig att bara scanna 20x30mm eller liknande när man fipplar med inställningarna

Aha jag testade nu att föra upp diat lite i ramen. Alltså jag för inte ner hela diat i ramen utan placerar det lite högre upp. Då gick det bättre. Men det var rätt märkligt att man ska behöva göra så där ...
Jag har inte ändrat några inställningar alls utan har crop på "Maximum" dvs ingen crop alls om jag fattat det rätt ?

mvh
David

Det ger, för mig, samma effekt om jag har den på manual som att jag har den på maximum.
Jag beskär sedan bilden manuellt i PS.

Bäst är att scanna diat innan montering, för hållaren för film maskar/skuggar inte lika mycket som diahållaren. Dessutom slipper du ju då diaramens maskning. Men det är ju klart juobbigt att göra detta på befintliga ramade dior..

Som jag skrivit i ett annat forum så har jag problem att få igång Vuescan. Drog för några månader sedan hem en demo från deras hemsida. Kan det vara så att den är tidsbegränsad & därför inte går att starta nu? Får inget meddelande att så skulle vara fallet utan det enda som händer när jag dubbelklickar på startfilen är att logon blinkar till en gång sedan händer inget mer.

Larsa.

Prova att dra hem den senaste versionen. Om du drog hem den för några månader sen så har den uppdaterats ett antal gånger. En av de grejer som har tillkommit på senare tid är att det går att dra igång programmet utan skannern igång, och det borde göra det lättare att felsöka ditt problem.

En fråga ang. Vuescan man drar hem från Hamrick, är den tidsbegränsad? Antar att den måste registreras för att kunna användas i längden eller? Detta framgår inte tydligt på deras hemsida så vitt jag kan se.

Den gör feta vattenstämplar på varje bild så testversionen kan inte användas till något seriöst i vilket fall som helst. Jag tror inte att den är tidsbegränsad, men är inte säker.

Får fortfarande inte igång Vuescan, har dragit hem senaste versionen. Det är fortfarande så att när jag klickar på startfilen så flimrar logon till för att omgående försvinna, sen händer inget mer. Hittade en fråga om detta problem på nätet, han hade tyvärr inte fått nåt svar. Har nu skickat mail till Hamrick-support, får se om dom svarar mig. Problemet gäller tydligen bara xp med dom senaste versionerna.

larsaz skrev:
En fråga ang. Vuescan man drar hem från Hamrick, är den tidsbegränsad? Antar att den måste registreras för att kunna användas i längden eller? Detta framgår inte tydligt på deras hemsida så vitt jag kan se.

Den måste köpas..:) men det är det värt.

Till larsaz: Har du alla uppdateringar på XP ?? Jag kör senaste versionen samt XP och det funkar... Det enda som funkar dåligt i Vuescan är ICE funktionen, men allt annat är helt OK.

Nja, jag är inte så säker på det. Ska kolla upp det. Det konstiga är att när jag drog hem Vuescan första gången för ett par månader sedan fick jag faktiskt igång det, sen att det inte gick att skanna var en annan sak. Jag lade det då åt sidan men plockade fram det igen för nån vecka sedan, då gick det alltså inte att starta. Drog hem den nya versionen igår dock utan positivt resultat, går inte att starta.

Väntar nu på svar från Hamrick support, ska dock se om jag har några uppdateringar att dra hem ikväll.

Larsa.

Senast ändrad:
Jag hade samma problem!

Jag hade samma problem, använder också XP. Lösningen hittade jag i hjälp-filerna, det var någon "tilläggstjänst" som gick att stänga av från windows menyrad. Kommer tyvärr inte ihåg vilken.

Lycka till!
Jens

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar