Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta säljer 14Mp DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

hazard

Aktiv medlem
Jag satt och tittade lite på minoltas 3D-scannrar (till jobbet, känner inte att jag behöver en själv) och i broschyren till VI-9i (http://www.minolta-3d.com/products/eng/pdf/vi9i.pdf) så beskrivs tillbehöret PSC-1 för att med hjäl av en DSLR med ringblixt göra inscanningar av större föremål. I specen står det att det är en 14Mp DSLR, så då undrar man ju om Minolta har en egen 14Mp DSLR eller om man säljer en konkurrents prylar!

Nu skulle det ju kunna vara en väldigt speciell kamera för denna speciella tekniska applikation, tex en monokrom CCD eller så. Men vem vet, kanske en fingervisning om vad som kan komma efter D7D.

/Andreas

14MP låter som en Kodak DSC Pro. Eller finns det nån annan DSLR med den upplösningen? Det ser ju ut som en småbilds-aktig kamera, och inte en mellanformatare.

Låter ganska orimligt att KM skulle ha en 14MP DSLR som de bara säljer "i paket" med 3D-scanningsutrustning, däremot låter det troligt att de köper in nån annans kamera får en sådan grej. 6MP från en 7D kanske inte riktigt räcker till.

Om man har en monokrom 14MP-sensor (alla normala CCD:er är i sig monokroma) är det ingen större konst att sätta på färgfilter så man får färgglada bilder ur den.

Å andra sidan så är VI-9i, eller vivid-9i, rätt nyligen lanserad, och jag vet inte om psc-1 systemet finns för leverans. Jag tycker ringblixtaggregatet på bilden är väldigt likt Minoltas (men det är svårt att säga på en så liten och lågupplöst bild).

Visst är det en stor? chans att det är en tredjeparts-kamera, men borde det inte bära emot att sälja konkurrentvaror?

Men jag vet inte. Jag får väl pusha för att köpa in en utrustning på jobbet, så får vi se :)

Och att kalle det för "ingen större konst" att gå från monokromt till färg tycker jag är att ta i. Det är en hel del jobb med att få allting "rätt"

/Andreas

Jag tror jag gör dig besviken.

Vad jag förstår från broschyren, så är det ett dotter/syskonbolag inom KM-koncernen som tar fram scannersystemet. I sådana fall - även om det finns ideologiska anledningar till att välja produkter from koncernen - så kan det mycket väl vara så att bolaget är tillräckligt frisående för att välja den produkt som passar bäst, utan att ta hänsyn till vad koncernen erbjuder.

Många av våra dotterbolgag agerar så - även om vi jobbar i en helt annan branch - när det är större och komplexare system som skall levereras till exvis myntverk eller riksbanker. Om vi inte i koncernen kan producera den bästa komponenten så köper vi gärna från konkurrenter bara för att kunna leverera systemet. Konkurrenterna kan tom kan vara partners inom vissa areor, fast vi konkurrerar inom andra.

Inom affärsvärden så finns det inte plats för allt för renlärigt tänkande ifall det innebär att man riskerar att missa en mångmiljonerkronorsorder.

Visst tycker vi som jobbar i ett producerande bolag att resten av koncernen borde köpa våra produkter, men ibland råkar konkurrentens helt enkelt vara bättre lämpad (pris, prestanda, finess) för vissa applikationer.

Det är inget ovanligt i fotobranschen (eller andra branscher, för den delen) att en tillverkare säljer någon annans grejor under eget namn, eller använder deras komponenter, även om det kan tyckas vara en direkt konkurrent. Konica-Minolta har t.ex. "rebrandat" ett gäng olika Tamron-objektiv, och såna manövrar är de inte alls ensamma om. Dessutom köper de (och många andra) sina CCD-sensorer från Sony.
Om man behöver en komponent som man inte har, och inte har tid/råd/lust att utveckla själv, så köper man den. Och den man köper av är oftast nöjd med att sälja, även om det går till en "konkurrent". Jag tror det är väldigt sällsynt att företag är så bittra konkurrenter att de vägrar sälja komponenter till varandra.

Om man har lyckats sno ihop en 14MP CCD, så är det faktiskt inget större besvär att förse det med antialias- och färgfilter. Sånt har man satt på CCD:er i åtminstone 10 år. Det är inget man snor ihop på en eftermiddag, men det steget är, jämfört med att göra nya stora högupplösta sensorer i botten, närmast rutinmässigt.

Kodak köper ju in färdiga Nikon F80 hus och slänger in sin sensor i deras 14MP modeller. Modellen med Canon-fäste är ett Sigma hus.

Även Nikon använder ju Sonys chip i sina kameror då de inte tillverkar sensorer själv. Och om jag inte minnst fel så gäller det även LBCast sensorn, även om Nikon har designat den så tillverkas den av Sony.

Canon är mig veterligen den enda kamerafirman som har hela kedjan "in-house" med allt från optik till kameror till chipdesign och -tillverkning på systemkamerasidan. Men troligt är att de fortfarande har underleverantörer för andra system.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar