Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Program 2800 AF blixt med Canon 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut0315

Avslutat medlemskap
Jag fotograferar med en Canon 300D och nyligen skaffat mig en Sigma 500 DG Super blixt också. Har även funderat på att köpa ytterligare en blixt från Sigma. Har även beställt en radiosändare för hot shoe blixt som har även ett synkkontakt (PC kontakt?).

Men så kom jag ihåg att jag har en gammal blixt hemma av typen Minolta Program 2800 AF.

Jag undrar om det finns möjlighet att använda mig även av Minolta blixten samtidigt med Sigman.

T ex Sigman kan vara huvudblixt och styrs av radiosändaren och Minoltan kopplas via multiterminal (hot shoe adapter) till radiosändarens synkuttag.

Båda blixtarna har möjlighet för manuell inställning.

Skulle denna konstruktion funka?
 
Det borde kunna fungera. Men varför inte köpa en vanlig slavtändare till minolta-blixten istället? då slipper du snubbla över synk-kabeln. Det är möjligt att du behöver ta bort de 3 extra-stiften på minolta-blixten för att få den att fungera med en slavtändare, men jag vet inte säkert.

Gissar att det är kaffebrus-sändaren du har beställt? Eller har du hittat den någon annanstans? Ser hursomhelst fram emot att få ta del av dina erfarenheter av prylarna :)
 
visst ja, glömde... Har gjort mätningar på synk-spänningen för 2800AF (använder den för att tända en minolta 4000AF med slavtändare) och det verkar som att den håller sig under 3V (med multimeter har jag mätt upp 2,8V som mest mellan polerna och jag kunde inte se att det gick högre när jag kollade med oscilloskop), så det borde gå bra ur den synvinkeln också.
 
Hej Per

Det är samma sändare som kaffebrus säljer, fast det var beställd från HongKong tillsammans med en bälg för macro från samma ställe.

Jag hade testat den med Minolta blixten och den ville inte funka, men kommer att experimentera mer. Hade även funderat på en IR mottagare som löser ut när Sigman fyras av.

Jag återkommer och berättar hur det har gått.

Tack ännu en gång

Josef
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.