Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta MD/MC

Produkter
(logga in för att koppla)

m_karlsson

Aktiv medlem
Jag var på auktion för några helger sedan och ropade in en Minolta XG-1 för en billig peng. Eftersom jag är helt novis inom Minolta-världen, undrar jag om någon kan förklara vad som skiljer Minolta MD-objektiv från MC-objektiv.

Det är ingen radikal skillnad på MC och MD, men en rad små skillnader som kommit lite eftersom.
MC är lite äldre, och stödjer ibland inte visning av vald bländare i displayen (om det nu finns nån sån på XG-1, tror inte det). Riktigt gamla linser (som inte ens heter MC) saknar koppling för att automatiken ska funka, då kameran inte vet vilken bländare som är vald.

http://www.rokkorfiles.com/Lens History.html

stäck skrev:
Det är ingen radikal skillnad på MC och MD, men en rad små skillnader som kommit lite eftersom.
MC är lite äldre, och stödjer ibland inte visning av vald bländare i displayen (om det nu finns nån sån på XG-1, tror inte det). Riktigt gamla linser (som inte ens heter MC) saknar koppling för att automatiken ska funka, då kameran inte vet vilken bländare som är vald.

http://www.rokkorfiles.com/Lens History.html
Om inte jag tar alldeles fel ser man visst bländaren i sökaren med MC-optik - den utskjutande överbyggnaden av prismat har ett lite titthål ned mot bländarrringen och en klack för över bländarinfo till kamerahuset för mätningen. MD-optiken fick däremot en extra klack som signalerade att minsta bländaren var inställd och vad största bländaren är, för att kunna användas med bländarautomatik (tidsförval/shutter priority). Det har dock inte XG-1, så val av objektiv spelar ingen roll i det avseendet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar