Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta G500....

Produkter
(logga in för att koppla)

-¤ Freja ¤-

Aktiv medlem
lutar det mot nu :) fast jag har hört massa om att G400 ska ta bättre bilder? Så det jag undrar är om någon har någon av dessa kameror så man kan få se lite bilder? Finns lite dåligt me bilder att hitta på nätet tycker jag... inte många olika motiv. exempelvis innomhus hittar jag knappt några... om nån har en z3 får ni gärna såga till också ;)

tack tack.
 
Om du inte har något emot storleken så tycker jag du ska välja Z3, den har bildstabilisator, är snabb, har bra blixt och möjligheten att även ansluta extern blixt.
 
G500 har bättre bildkvalitet än G400, men G400 har mer vidvinkel, vilket kan vara bra. Annars håller jag nog med Kim. :)
 
ok :) ska fundera lite till... Hade gärna velat se fler bilder med dom.. alla bilder jag sett är utomhus, hade velat se hur det blir inne i olika ljusförhållande och hur det blir på rörliga föremål.
 
Vad gäller G400 så har den rätt klen blixt. G500 har något kraftigare. Z3 har ännu lite kraftigare blixt.

Inomhusbilder utan blixt kräver i samtliga fall stativ.

Har du kollat efter bilder från pbase.com? Där är rätt många "vanliga" som lägger ut bilder och således blir det en del inomhus-/festbilder.
Det är ofta små, men man kan ju iaf bedöma exponering och räckvidd på blixten rätt bra.
 
-¤ Freja ¤- skrev:
fast de e ju inte vanliga batterier.. de e ju lite dumt :D eller? Kanske är bättre med z3an ändå.... måste de va så svårt? :)
Häng inte upp dig för mycket på det där med batterierna. Visst, du kan köpa vanliga batterier överallt, men min erfarenhet är att det går åt måååånga vanliga batterier för att driva en digitalkamera. Helt enkelt för lite kraft i dem.
 
dumbo skrev:
Vad gäller G400 så har den rätt klen blixt. G500 har något kraftigare. Z3 har ännu lite kraftigare blixt.
Min flickvän har en G400 och använder den framförallt för att ha som "fickkamera" på fester och annat. Vi läste om att blixten skulle vara otillräcklig, men den har funkat bra för sitt ändamål.
 
Otillräcklig beror ju på ändamålet. :) Funkar den för hennes/ert ändamål är den ju tillräcklig för det. ;-)
Men den ÄR klenare än på många (de flesta) andra kompaktkameror.

Ang. batterierna så räcker ju vanliga torrbatterier inte så jättelänge, men med uppladningsbara R6-celler får man mycket bra kapacitet och extra sådana kan man skaffa nästan gratis, om man jämför med att köpa "specialbatterier". Då har man ju dessutom möjlighet till torrbatterier som backup. Man ska ju inte grunda kameravalet enbart på det, men det är definitivt värt att väga in tycker jag.
 
G400 och G500 har olika storlek på bildcensorn är det någon här som har erfarenhet av hur mycket det påverkar skärpa och skärpedjup. Annars, så tycker jag att det är konstigt att Minolta marknadsför så snarlika kameror. (G400 finns i en nyare modell med 5 Mpixel.) Med så små sensorer måste det vara väldigt svårt att få någorlunda kort skärpedjup.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.