Annons

Minolta flash 2800

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hittade en MINOLTA PROGRAM FLASH 2800 AF på loppis för några tior och köpte den trots att jag vet att den egentligen inte går att använda med min DYNAX 5d, men -
då man läser inlägg här och folk skriver att äldre blixtar går att använda manuellt, vad menas då, är det helt strikt manuellt, att man måste aktivera blixten i exakt samma ögonblick som man trycker på kamerans avtryckare?
Eller går det att fästa blixten på kameran och fixa så att den löses ut automatiskt via avtryck?
Eller förstör jag kameran då?
(alltså att den skickar ut nån spänning eller nåt som sabbar saker och ting)

tacksam för svar, vågar inte pröva utifall det går åt helsike.

Och när jag ändå frågar, GÅR den att använda som slavblixt när jag väl skaffat mig en mer modern blixt, vilket jag ska göra under hösten.
 
Du kan inte använda TTL-funktionen på de äldre blixtarna. Att använda blixten manuellt menas att du måste ställa in mängd blixtstyrka på blixten (om det går) men den löser ut helt automatiskt. Dvs att när du trycker på avtryckaren så går blixten av.
Alla äldre blixtar ger fullt kräm när man använder dem till 5D, 7D etc. De blixtar som har variabel styrka, dvs 1/1, 1/2, 1/8, 1/16, 1/32 etc får man ställa in önskad effekt och kanske kompensera med bländare eller slutartid, dock snabbast 1/160.
Du kan heller inte använda HSS (som på t ex 5400 HS som stödjer det på analoga kameror).

mvh/Ove
 
ok, tack för bra svar,
men - bara för säkerhets skull,
det är då ingen som helst fara att skruva
på det i blixtskon till Dynax 5D?
Min kamera kan alltså INTE gå sönder...


(bättre fråga än gång för mycket än...)
 
Nej, kameran kan inte gå sönder ;0)
Det är bara du som kommer att bli irriterad över att blixten ger full gas och får mecka lite extra med bländaren ;0))

mvh/Ove
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.