Annons

Minolta F100 med minnesförlust

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik_J

Medlem
Min Minolta F100 har börjat tappa alla inställningar varje gång man byter batterier.
Så har den inte betett sig tidigare.

Jag kontaktade då Minoltas support och fick till svar att "det interna bufferbatteriet vara slutkört i din kamera."

De tycker att jag ska skicka in min kamera till dem för service men eftersom garantin gått ut (för 6 månader sedan) så får jag betala kalaset.

Känns lite dåligt att man skall behöva skruva isär kameran och byta ett backup batteri efter 1,5 år.
I manualen står det så vitt jag vet inget om att det finns ett intern batteri som kan ta slut.

Är det fler som har fått detta problem med sin kamera?
Hur har ni i så fall löst det?

Mvh
Erik
 
Du har alltid garanti ett år och efter det ett års reklamationsrätt, gällande fabrikationsfel.

Det kan mycket väl vara så som minolta säger, att batteriet måste bytas. Men då det är inbyggt och du omöjligen kan påverka det utan att skruva sönder kameran bör det räknas som ett fabrikationsfel.

Vänd dig antingen direkt till minoltas verkstad, tror dom ligger i solna, och hävda att du vill reklamera kameran med stöd av konsumentköplagen. Alternativt vänd dig till den återförsäljare du köpte kameran av och reklamera den.
 
Minolta reparerade kameran utan kostnad trots att garantin gått ut.

Tack Minolta!!!

Exakt vad de åtgärdade vet jag dock ej då de bara svara med sina service koder: typ 1-19, där
1 betyder reparation och 19 = kretskort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.