Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta F100 käkar batterier?

Produkter
(logga in för att koppla)

peisai

Aktiv medlem
Hej!

Har en Minolta Dimage F100 som batterierna tar slut på väldigt fort, samt att alla inställningar saknas efter batteribyte. Man kan ta cirka 10 bilder med blixt, sedan indikerar den batteribyte.

Någon som har en idé om vad som kan ha hänt? Har själv funderat på om blixtkondensatorn kan ha gått sönder.

Edit:Jag använder 2 st Varta 2500mAh uppladdningsbara batterier till den. Har provat andra med samma resultat.
 
Hur gamla är batterierna?
Uppladdningsbara batterier klarar ju bara ett visst antal uppladdningar, sedan börjar ju effekten avta mer och mer för varje urladdning ..
 
Batterierna har kanske laddats fem gånger.

Får väl investera i en ny kompakt åt sambon, har sneglat lite på Canon Powershot A640, som verkar kompetent.
 
Hade en Minolta F200 en gång i tiden som tog väldigt bra bilder men som sagt, batteritiden var ju rent förskräcklig. Körde med laddningsbara batterier och kunde ta en 40-50 bilder på en laddning sen var det dags att ladda igen...

Gällande vissa saker så var det inte bättre förr ;)

Vad sägs om tex Fujifilm F30, den tar ju en 700 bilder på en laddning :)
 
Har du mätt på batterierna om spänningen är låg när kameran indikerar batteribyte?

Jag hade en gång en digitalkamera som "åt" batterier även i standbyläge. Troligtvis en läckig kondensator på ingången vid batteriterminalerna eller nåt.

Men i ditt fall skulle jag mer chansa på att avkänningskretsen på nåt sätt är trasig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.