Annons

Minolta F/1.4 50mm

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
köpte nyligen den äldre varianten (äldsta, tror jag) av Minoltas F/1.4 50mm på Tradera.
Gillar den skarpt, men tycker det blir mycket kantoskärpa, ska det bli så? I alla fall då man kör på full eller nästintill full bländare?
(hinner ej ladda upp ex-bild nu, men kan göra senare, är på väg till kalas, borde borsta tänderna i stället)

Sedan undrar jag, såg att det gick en variant av detta objektiv på ebay.de för 3500 kr (!) vilket jag anser vara ett galet pris, men det verkar vara en senare variant, med 55mm filtergänga. Är detta bättre eller "bara" en nyare variant?
Och någon som vet varför det ändrades till 55mm? Glaset på den senare ligger liksom längre in också.

ja, ja - lite luddiga frågor, har någon en teori - svara gärna.
Däremot - efter en del testande måste jag påpeka att skillnaden jämfört med F/1.7 INTE är så stor att den motiverar det oftast dubbla priset, även om jag fick mitt i paket (med bland annat 35-70 F/4) och till ett hyfsat billigt pris (1400 spänn).

Jag förmodar att motivet är sådant att kantoskärpan skulle bero på objektivet och inte på det minimala skärpedjupet (vid bländare 1,4). Kanske det låga priset beror på något fel på objektivet. Annars är 1400:- ett riktigt bra pris med tanke på det medföljande objektivet. Normalpris tycks vara ca 2000:- på eBay, ibland något högre för den nyare modellen. Skillnaden mellan dem är nog mest kosmetisk med framför allt grppvänligare fokusring och ett riktigt motljusskydd. På www.dyxum.com var det någon som hade byggt om ett 50/1,4 original och försett det med bajonettfattning för större motljusskydd, det som hör till 100mm makro tror jag.

Det objektiv som du nämner som gick för 3500:- måste vara heltokigt. Jag såg den auktionen också. Nästan så det verkade lite skumt. Säljaren hade också en del andra fina glasbitar som det superovanliga 200mm/4 macro och 28-70/2,8 G. Bra priser på de grejorna också, åtminnstonne för säljaren.

Skillnader mellan orginal och RS är de vanliga, RS är gjord i plast med gummifokusring och cirkulär bländare, och har dessutom 55mm filtergänga, inget inbyggt motljusskydd och bara vita markeringar i fokusavstånds-fönstret.

Det är ytterst vanligt med sämre kantskärpa på största öppningen, alla objektiv har det, troligen är det inte så farligt egentligen, på 1.4 får du vääääääldigt kort skärpedjup då det är lätt att missa fokus.

tack för svar,
har hårdtestat det nu och det är inget fel på det.
en mycket bra objektiv. köp om ni hittar, men betala inte för mycket, tycker EJ det är värt +3000 kr. Men väl en 1500-1600 kr.

Gott nytt år, alla minoltavänner!

christianhylse skrev:
tack för svar,
har hårdtestat det nu och det är inget fel på det.
en mycket bra objektiv. köp om ni hittar, men betala inte för mycket, tycker EJ det är värt +3000 kr. Men väl en 1500-1600 kr.

Gott nytt år, alla minoltavänner!

Mitt 50/1.4 är luddigt på 1.4 men betydligt bättre på bl. 2 och uppåt. Gav en tusenlapp tror jag. Men ditt paketpris var riktigt bra :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto