Annons

Minolta Dynax 5 åder Nikon F80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Petero

Medlem
Hepp hepp

står nu mitt i valet av kamera och det står mellan Nikon F80 och Minolta Dynax 5, har varit runt i flertalet fotoaffärer och hört runt vissa säger att dynax 5 är dålig andra att den är minst lika bra som Nikon F80..
är helt förvirrad, de tekniska specifikationerna verkar inte hjälpa att ha koll på..

ni som vet nåt om dom eller har fotat med dom kan ju säga hur ni upplever dom!
måste komma till ett beslut!

MvH Peter

Du kommer att få massa råd mest pga att de är partiska och egentligen inte diskuterar vilken som är bäst utan för att dom gillar just deras märke. Jag ska inte säga bu eller bä.Det finns en uppsjö med liknande disskussioner här på fotosidan. Sök runt lite så hittar du dom. Men främst: känn på dom och ta den du gillar.

jag hade ett inlägg tidigare, men alla säger så jäkla olika saker...
vill verkligen inte köpa något som jag sen inte är nöjd med.. men låt oss säga att jag slår till på detta:

- minolta dynax5
- sigma, 28-105mm
- sigma, 70-210mm

är det då en bra investering?

eller borde jag mer satsa på en nikon F80 + 1 sigma 28-70mm?
//p

jag kan ju nämna lite vad jag har tänkt att använda kameran till..

1. utforska så många kameratekniker som möjligt.
2. mycket livebilder (konsert etc)
3. mycket svartvitt utomhus + porträtt

//p

Om du skulle prova att göra en liten sökning bland gamla inlägg i forumet skulle du få upp mängder med svar om just detta ämne.

Din användingsområden styrs knappast av kameran där utan optiken, Nikon har ett lite större utbud på begagnatmarknaden mot Minolta.

/Anders - :)

ja minoltan med dom objektiven är väl en bra grund antar jag. Varför just sigma om jag får fråga? finns det ett annat alternativ. HÄR

Jag har för mig att Sigmas 28-105 inte är speciellt bra med ganska dålig skärpa och kraftig vinjettering på största bländare. 24-70/2.8 är nog ett betydligt bättre val.

/Anders

Nu blev det lite lätt rörigt här:

Han nämnde 28-70/2.8 som ett alternativ till F80 så därför trodde jag att den var med i leken. Det var jag som "råkade" blanda in Minoltas 28-105 i tråden.

/Anders

Varför inte Dynax5hus tillsammans med ett Sigma 28-70/2,8?
Tot:7573:- på Cyberphoto

En F80 med 28-105 kostar ju nästan 9000:-

Jag vill bara veta ifall det är ett klokt köp eller ifall jag gör en fatal miss?

har nämligen svarat på en annons och får detta i ett paket inkl. filter och linsskydd till båda objektiven..

ska bestämma mig tills imorgon och det är ett riktigt bra pris på grejerna..

//p

kollade länken som ledde till scandinavian photo, jag upplevde det där paketet som lite sådär.. hur är minoltas 75-300D objektiv?

//p

Jag skulle nog vilja säga att minoltan är minst lika bra som f80:n tillomed bättre på vissa punkter, varför jag ändå skulle välja f80:n i dagsläget är för att den är grymt mycket skönare att hålla i, den är lite större och väger lite mer vilket gör att den får ett mer gediget intryck.

jag kan inte annat än tacka för alla svar, har kommit fram till att val av kamera tillverkare och modell är precis som att välja mellan fender och gibson musikinstrument! vilket allt handlar om smak!

det känns som att jag bestämt mig för minoltan..
tror att den blir bra för mig, eftersom jag inte är van med varken canon, nikon eller minolta så är nog detta val nästintill avgörande för vilka kameror jag kommer att konsumera i framtiden!

//peter

Många brukar ju säga att dom valde Nikon pga av att det finns mycket mer begagnade tillbehör till dom. Och det kanske det gör också, men jag tycker då inte att det är någon direkt brist på begagnade minoltagrejer heller..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar