Annons

Minolta Dynax 4 vs Minolta X300

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias A

Avslutat medlemskap
Visst, X300:an är väl äldre... men vilken är bäst? Jag stället inte så stora krav mer än att jag vill ta bättre bilder än med min nuvarande "dumburk" (ej systemkamera). :)
 
Har nämligen hittat en begagnad X300:

Objektiv: Minolta 50, Makinon 80-200,
Makinon 28, Soligor Fisheye, Telekonverter,
Blixt, samt väska till alltihop

Vad är ovanstående värt?
 
Det är inte helt lätt att säga vilken som är "bäst", eftersom de är två väldigt olika kameror. X300:an är en kamera för manuell fokusering med tydliga och klassiska reglage för bländar- och slutarkontroll. Den har manuell frammattning. Det är en relativt tyst kamera att fotografera med då den varken har pipande, surrande autofokus och motorframmatning av filmen.

Jag tycker det är en bra kamera att börja fotografera med.

Dynax 4:an är en autofokus kamera med automatiserade funktioner, men den har även manuell styrning. Både bländare och slutartid sköts från kameran, och jag tycker dess förfaringssätt är lite mer bökigt än det gamla klassiska med slutarratt på kameran och bländarring på objektivet. Sökaren i D4:an är OK för det mesta, men den i X300:an är bättre när man fokuserar manuellt. X300:an har sökarhjälpmedel för detta, som inte finns i D4:ans sökare. D4:an, som alla utofokuskameror, är byggd för att i första hand fokuseras automatiskt, manuell fokusering fungerar men det är inte lika smidigt löst som i de gamla klassiska systemen. På grund av all elektronik så drar D4:an mer batterier.

Men det går att ta lika bra bilder med båda, det hänger i slutändan på fotografen. D4:ans automatik och bildlägen kan vara behjälpliga till viss del, men de kan också förvirra när du vill lära dig hur man gör motsvarande saker manuellt. Manuell inställning kan ofta ge ett bättre resultat, kameror kan ju inte tänka och se bilden på samma sätt som en människa. De kan gissa sig till saker efter vissa förprogrammerade rutiner, men de kan inte ersätta fotografens blick och känsla.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Tack för svaret! Vad tror du om ovanstående paket med dess objektiv? Vad kan det vara värt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.