** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta DS III - Extremt hög kontrast

Produkter
(logga in för att koppla)

Guffa

Aktiv medlem
När jag scannar svartvita negativ med min Minota Scan Dual III, så blir kontratsen väldigt hög. Ifall jag däremot scannar dem som svartvita positiv, och sedan vänder dem i Photoshop, så får jag med hela gråskalan, och lite till.

Någon vital inställning som jag missat?

Ifall jag använder inställningarna för kontrast under bildkorrigeringen så klipper den ju ändå hög- och lågdagrarna, eftersom den korrigeringen sker efter inscanningen...

Här är ett exempel på en bild inscannad som negativ respektive positiv, samt ungefär hur jag vill att slutresultatet ska se ut. Är det möjligt att scanna den negativa filmen som negativ, och få det resultatet?

Bilagor

• kontrast.jpg
    kontrast.jpg
    25.4 KB · Visningar: 282
Har liknande problem med Minolta Dimage Scan Elite II och mjukvaran lär vara densamma (v1.02). När det gäller svartvitt går det som Göran säger att få med hela gråskalan genom att scanna som svartvitt possitiv och sedan invertera gråskalan i bildbehandlingsprogram efteråt. Genom att justera exponeringen brukar det gå att "sträcka ut" histogrammet så att en så stor del av scannerns omfång används. Har inte märkt någon noterbar positiv kvalitetsskilnad om jag skannar som färgneg/posetiv och suger ur färgen jämfört med svartvittpositiv

Däremot har jag liknande problem med kontrastrika färgnegativ där filmens omfång inte får plats i histogrammet om jag skannar som färgnegativ. Skannar jag som positiv här för att få med hela skalan blir det däremot trixigt. Hur bär jag mig då bäst åt för att få bort den oranga filmbasen utan att tappa för mycket omfång i komplementfärgen(blått?)?

(har även provat vuescan men kom inte överens med exponeringsjusteringen)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar