ANNONS
Annons

Minolta DimageScan 5400 - verkligen bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan

Aktiv medlem
Att denna scanner har mycket hög upplösning är välkänt, men hur bra upplever ni, som har använt denna och andra scanners, egenskaper som :
- förmåga att återge högdagrar utan att dessa bränns ut ?
- förmåga att återge mörka partier utan att dessa gror igen ?
- Återgivning av färger i mörka partier?
- hantering av damm och repor ?
- mekanisk kvalitét?

Jag har nu en Dual 2 men det är hög tid för byte. Den har inte övertygat mig om att Minolta är ett måste när det gäller scanners. Jag kan tänka mig att Canon LS4000 och Nikon 4000 fortfarande kan vara vettiga alternativ.

Måste ställa om frågan eftersom mitt behov av scanner är akut, inte minst med tanke på att min dual2 inte klarade helgens hög och lågdagrar speciellt bra.

Om erfarenhet saknas om nya Minoltan är jag i stället mycket tacksam för synpunkter på Canon och Nikon.

/Staffan

Hej, jag köpte mig modell-5400 just därför att den vann testet i Ljud & Bild's scannertest och med anledning av den höga upplösningen (5400dpi).

Innan hade jag en Nikon Coolscan III som jag var väldigt nöjd med, trots lite fattig upplösning (2700dpi).

Tycker att den klarar av mörka partier tillfredställande, högdagrar har jag aldrig stött på några problem med så det får någon annan svara på!

Jag kan maila dig en bild med mycket mörker om du ville se resultat?

MVH
P. Skoglöw

Bra skanner

Jag skaffade en Milta Dimage 5400 Elit nyligen och jobbat en hel del med den, mest i svartvitt men även lite i dia.
Jag är riktigt nöjd, men det var inte lätt att hitta rätt för de riktigt bra delarna av tekniken ligger dolda i programmet och handboken ger inte mycket stöd.
Att bara skanna en bild rakt är lätt, men att få den bra kräver att man utnyttjar skannerns möjlighet till "multiple-sample scan". Detta kan ske 2, 4, 8 eller 16 gånger. Det är märkligt hur saker som ligger dolda i skuggor då lyfts fram. Samtidigt får bilden en helt annan lyster och fint djup.
Att skanna 16 gånger betyder att du hinner både fika och tömma diskmaskinen under tiden skannern går. Man utnyttjar nog tekniken då och då när man vill ha fram riktigt bra original.
Upp till A3 i 300 dpi är inga problem

Jämförelse DIII och 5400?

Jag tycker det vore intressan att jämföra upplösning och skärpa mellan Dual III och den nya 5400.
Jag har en Dual III och är nöjd med den. Det jag funderar över är om man har stor nytta av 5400´s högre upplösning vid scanning av diafilm. Främst då ISO 100 t.ex Provia el. liknande.
Det kan vara intressant att veta om någon har pratisk erfarenhet av denna jämförelse? T.ex. hur utskrifter på A3 skiljer sig åt "i verkliga livet"

Någon som har erfarenhet?

Re: Bra skanner

Bjucke skrev:
Jag skaffade en Milta Dimage 5400 Elit nyligen och jobbat en hel del med den, mest i svartvitt men även lite i dia.
Upp till A3 i 300 dpi är inga problem

Jag funderar på hur stor skillnaden i upplösning och skärpa blir, mellan 2840 dpi och 5600 dpi.
Främst vill jag få synpunkter på hur bilderna upplevs i större utskrifter, framförallt diabilder av hög kvalitet.
Finns det så mycket mer att "krama ur" en diabild vid högre upplösning? Vart går gränsen?

Tacksam för hjälp med detta.

Har för mig att du behöver nånstans runt 4900dpi på scannern för att krama ur det sista ur provian, kanske ännu högre för lite marginal.

Speciellt om du regelbundet gör stora utskrifter. Typ A3 eller A2.

OK.
A2 är ju väldigt stort.
Jag antar att man på skärmen kan se skillnad mellan 2840 dpi och 4900 dpi. Undrar dock om skillnaden är påtaglig på en 30x40 cm Epson fotoskrivare t.ex. eller annan bra skrivare.

Jag har en känsla av att man ska skanna i den storlek man behöver ha bilden i. En nedsampling lär inte vara så bra med pixlar som går ihop.
I helgen skannade jag fina diabilder i 5400 dpi med 8x sampling samtidigt som jag lade på oskarpmask och tog bort dam under skanningen. Slutresultatet blev verkligen fint. Bilderna blev 96 Mb stora.
Utskrifterna på Epson 2100 med Archival Matte papper blev utmärkta.
Det känns fint att nå så goda resultat med film - det är inte alltid så kul att köra heldigitalt. Jämför jag med mina gamla förstoringar så kramar skanner ur information från bilderna som jag inte visste fanns där!

Tror inte det spelar någon större roll i det avseendet faktiskt. I annat fall kommer ju vissa detaljer och korn "dela" pixlar om du scanner i lägre upplösning. Och jag skulle inte tro att skillnaden mellan att sänka upplösning i scannern, och sänka upplösningen i datorn blir någon märkvärd skillnad. Dock är det nog inte så om du har mycket korn i bilden då en lägre upplösning kan ge mindre korn i slutresultatet. Jag kanske snackar i nattmössan om detta dock då jag inte har tillfälle att jämföra. Jag har bara en Scan Dual 3 och kör alltid i högsta upplösning om det inte är rent småbild till låg webbupplösning.

OK.
A2 är ju väldigt stort.
Jag antar att man på skärmen kan se skillnad mellan 2840 dpi och 4900 dpi. Undrar dock om skillnaden är påtaglig på en 30x40 cm Epson fotoskrivare t.ex. eller annan bra skrivare.
Om du tittar i 100% så ser du en klar skillnad, men då ser du bara ett litet utsnitt av bilden i taget.

Använder du 2820 dpi blir en bild ca 4000x2800 pixlar eller dylikt. Och då ser du bara en fjärdedel av bilden i taget på skärmen i 100% om du använder 1024x768 som upplösning. Skrivarna har dock en högre upplösning än skärmen.

Bjucke skrev:
Jag har en känsla av att man ska skanna i den storlek man behöver ha bilden i. Utskrifterna på Epson 2100 med Archival Matte papper blev utmärkta.

Bra!
Jag har en Dual III och är nöjd med mina A3:eek:r. Om jag tolkar vårt resonemang rätt så kan jag få lite högre kvalitet med 5400 men det är oklart hur pass mycket bättre det blir.(jag förstår ju att man använder inte 2840 dpi till A3 när man har en 5400)
Behandlingen av den scannade bilden är också viktig antingen den sker i scannerns mjukvara eller efteråt. Men man kan ju inte plocka fram fler detaljer med USM bara göra dem tydligare.

Tack för svar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar