Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta DiMAGE Scan Elite 5400 vs. Nikon Coolscan LS 50 ED

Produkter
(logga in för att koppla)

davidschreiner

Picturo-administratör
Minolta DiMAGE Scan Elite 5400 vs. Nikon Coolscan LS 50 ED

Jo, ska kopa diascanner och tankte da hora era asikter om ovannamnda modeller. Ar det nan som har en sadan Minolta eller Nikon scanner resp. har nagon erfarenhet med de. Vilken rekommenderas att kopa?

/David
 
Tack for lanken till den tidigare diskussionen. Fragan ar nu bara om problemet med randerna beror pa att den enstaka modellen var felaktig eller om det ar fel pa alla minolta av denna typ.

Ar det annars nagra som har haft konkreta erfarenheter med Nikons scanner?

/David
 
davidschreiner skrev:
Ar det annars nagra som har haft konkreta erfarenheter med Nikons scanner?
Ja, jag har haft min LS-50 i nästan ett halvår, och har hunnit skanna en hel del. Jag är jättenöjd. Jag har dock bara skannat dia, hur den hanterar negativ vet jag inte. ICE fungerar mycket bättre än förväntat, rena magin. DEE, också en magifunktion, plockar fram detaljer ur lågdagrar som man inte visste fanns där. DEE kan dock, om man tex har sotsvarta detaljer, ha en viss tendens att ge det svarta ett blåstick.

Den är också ganska snabb, vad jag förstår mycket snabbare en minoltan. Under 1 min skanning på ICE i normalläge med DEE, ROC och GEM avstängda. Använder man någon av dessa så tar det längre tid.
 
Jag är nöjd med min Minolta, lite långsamm men bra scanner. Har varit i kontakt med Minolta angående ränder som ska eller skulle vara fixat med ny mjukvara, men det enda som dom (alltid?) säger är att skicka in scannern.
Verkar som om uppdateringarna fungerar men det är beroende på hur man installerar dessa.

Kör man bara "setup" för den nya versionen så avinstallerar den den gamla versionen och sen installerar den sig själv och bootar om datorn, men då verkar det inte fungera.

För mig fungerar det om jag:
1. Avinstallerar den gamla versionen
2. Bootar om datorn
3. Installerar den nya versionen
4. Bootar om datorn

Verkar vara någon drivrutin eller nått sånt som inte försvinner utan ombootning efter avinstallationen av gamla versionen.

Varför kan inte Minolta kan tippsa om sådant, utan istället ber mig att skicka in hela scannern?
 
Sv/v negativ klarar dom alldeles utmärkt. Går ju åt en hel del dpi om du vill få med alla små korn som finns på filmen. Men ingen ov dom här ICE funktionerna fungerar då, så det gäller att du har rena och dammfria negativ.
 
Verkar som det kravs lite justeringar i mjukvaran for att fa Minoltan att fungera som den ska. Hur fungerar den nar man kor Mac istallet for XP som jag gor. Ar det nagon som har anvant den pa en Mac? Ar det samma problem med randerna da?
Allt i allt verkar det ju trots allt att Nikon ar det tryggare valet...
/David
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.