Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Dimage Scan Dual III för Dummies

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Saknar en sådan skrift. Tyvärr så är Minoltas handledning obegriplig, eller vad man nu ska kalla manualen. Nästa gång ska jag först läsa instruktionsboken för att se om jag begriper mig på maskinerna.

Så till rågan efter avreageringen ovan; finns det en begriplig handbok med exempel på typfall att skanna för Minolta skannrarna?

På vilket sätt bättre!

På vilket sätt tycker du att Vuescan är bättre? Jag har själv Vuescan men använder det bara till min flatbäddare som har dålig programvara. Har inte testat det med dual III då jag tycker originalprogramet fungerar fantastiskt bra. Har Vuescan fler möjligheter? (Scannar mest dia)

Vuescan

Med Vuescan har man full kontroll på alla parametrar som inverkar på bildens kvalitet (Förutom skärpning som andra program som tex PS gör bättre).

Du har dessutom möjlighet att spara de inställningar som du tycker ger det bästa resultatet med valt bildmaterial för att kunna återanvända dessa inställningar vid ett senare tillfälle.

De senaste versionerna av Vuescan Pro ger dig dessutom möjlighet att skapa färg profiler för såväl scanner som för skrivare.

För att skapa skrivarprofiler behövs bara att du har en flatbädds scanner för scanner profiler krävs en target (köper du billigast hos Wolf Faust http://www.targets.coloraid.de/ )

Min enda invändning mot vuescan är det något spartanska användargränssnitt som används.

Stefan

Samma

Vad jag ser har jag samma möjligheter i originalprogramvaran. Har dessutom möjligheter att arbeta med kurvor, histogramjusteringar (även med pipett) eller med de vanliga reglagen för kontrast, hue, saturation mm. Finns även motsvarande PS variations. Kommer inte ihåg hur det är i Vuescan men i Minoltas program ändras de övriga parametrarna, t.ex. histogramen, momentant då man gör någon justering med exempelvis reglagen. Tror inte att något annat program har denna direkta kopplingen mellan olika justeringar. Har du provat originalprogramet till Duall III? Vuescan har dock fördelen att man kan bearbeta bilderna i PS samtidigt som man scannar andra bilder. Har inte lyckats med detta med originalprogramet.

Tony, du kan ju dra igång skannerprogrammet som applikation via startmenyn istället för via twain i Photoshop. Då har du Photoshop ledigt för annat.

Jag tycker att Vuescan var ovärderligt till Scan Dual II men till trean är originalprogramvaran fullt adekvat och har som sagt ett oändligt mycket bättre gränssnitt.

Negativ

Negativ scanning är det som vuescan är vida överlägset Minoltas mjukvara på.
Du har dessutom möjlighet till att spara dina filer i råformat för att på så sätt ha tillgång till orginalinformationen om du senare behöver scanna om bilden (Du behöver då bara scanna från råformats filen).

Men som sagt valet är fritt liksom demoversionen av Vuescan :0)

ska dock testa!

Jag ska i alla fall testa Vuescan för Dual III efterssom jag har en licens. Får se om jag tycker det är lika bra. Tack Jim för det logiska tipset! (Tänkte inte på det...)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar